Firenze, Zöld szemmel

Toszkàna meg a fenntarthatòsàg

Nemrèg olvastam, hogy 2008-ban Firenze a 15. olasz vàros az èlhetosèg szempontjàbòl, kèt helyet javìtva a 2007-es “teljesìtmènyèhez” kèpest, ès ami ennèl sokkal meglepobb, 56 (!) helyet javìtva 2005-hoz kèpest. Sajnos azonban tùl sok szemetet “gyàrt” ès a vìzvezetèkei sincsenek tùl jò àllapotban.

De hogy àllnak a tobbiek Toszkànàban? Legjobb helyezèst Siena èrte el (nekem egyèbkènt is nagy kedvencem a vàros), màsodik a nyertes Belluno mogott (hiàba, azèrt az èszak egèszen màs J

Nyolcadik Prato, ami azèrt is èrdekes, mert èpp most fejeztèk ki az ottlakòk elègedetlensèguket azzal, hogy 63 èv utàn (!) levàltottàk a baloldali vezetèst.  Ezutàn jon Firenze 15. helye.

Ertèkeltèk a ztl-t (zona a traffico limitato, ami pedig ugy tunik, magunk kozt szolva, hogy csak a luzereket tartja vissza a behajtàstol J), a sok zoldteruletet – igaz, azert van egy Cascinenk, egy Bobolink, a tobbirol nem is beszelve-, ès a heti utcatakarìtàst, ami nagyon helyes, csak a parkolàst tudnàk azalatt is valahogy megoldani.

Olasz viszonylatban a (buszokkal biztosìtott) tomegkozlekedèse sokat èr, bàr budapesti szemmel tobb, mint elviselhetetlen (kèpzeljuk el, hogy mintha csak csucsforgalmi oràban kozlekedo, felakkora 7-es buszok jàrnànak, nagyjàbòl osszevissza, hol 1 perces, hol 20 perces idokozonkent), viszont – ez èpp nem dicsoseg a BKV-nak- olcsòbban, mint otthon. A rend kedvèèrt tegyuk hozzà, hogy jon a metrokènt kezelt gyorsvillamos (osztol az elso vonal), ami ellen azèrt az eszement ellenzoi rendesen tiltakoztak, azzal, hogy esztetikailag nem lesz szep a dòm elott. Mert a napi 2500 (!) ott elhaladò autòbusz nyilvàn kimondottan gyonyoru, a legszennyezèsrol nem is szòlva. Dehàt itt mindenki autòorultnek tunik, pedig ebben is jok a mutatok, a 8. legkevesebb autot hasznàlò vàros, 100 lakosbòl 55 autòhasznàlòval – kèpzeljuk el a tobbit….

Sok ellenben a szemèt, aminek csak 35 %-àt kezelik szelektìven, ès magas az lakossàgi àramfogyasztàs.

Siena sokkal biztatòbb helyzetben van: itt a legtobb a ztl, a napenergia-felhasznàlàs a kozèpuletekben, a tomegkozlekedès is jò a maga kisvàrosias nemèben, de ok is sok szemetet gyàrtanak, ès sok uzemanyagot hasznàlnak. 

Prato  (amely Kozèp-Olaszorszàg 3. legnagyobb vàrosa, a legnagyobb olaszorszàgi kìnai kozossèggel!) a màsodik nemzeti szinten a napenergiapanelek hatèkonysàgàt tekintve, harmadik a vàrosi zoldteruletek nagysàgàban, de ok is sok szemetet gyàrtanak. Ugy làtszik ez Toszkàn àtok, mert ebben a kategòriàban Massa teljesìt a legrosszabbul, itt jut egy fore a legtobb szemèt. Ez, ès a nagy uzemanyag-fogyasztàs a gyengèje Toszkànànak, nem is beszèlve arròl, hogy a vìzcsovekbol 35 szàzalèk elfolyik, a règi ès nem jòl karbantartott csovek miatt.

Van tehàt mèg mit megoldani.

Forràs: L’edizione 2008 di Ecosistema Urbano, l’annuale ricerca di Legambiente e Sole 24 Ore sulle città ecosostenibili.

Reklámok

Szólj hozzá!

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s