Ügyintézés

Kèrdezunk mindenhol

Van egy dolog, amirol màr règòta terveztem ìrni, de ez is – mint sok màs ìratlan szokàs – kicsit nehezen megfogalmazhatò dolog. A kèrdezèsrol, informàciòkèrèsrol, reklamàciòròl van szò.

Amikor a pàrom, mèg a kapcsolatunk elejèn elkezdett Budapesttel ismerkedni, mindig szòvàtette, hogy ott az emberek elfogadnak mindent, nem nagyon reklamàlnak ès nem sokat kèrdeznek. Hozzàtartozik a dologhoz, hogy èn sem vagyok az az okoskodò fajta, plusz abbòl indulok ki, hogy A) a rosszul fizetett, kèpzetlen eladòknak àltalàban mèg kevesebb informàciòja van a termèkrol, mint nekem, aki vàsàrlàs elott àltalàban utànanèzek mi merre mekkora, ès B) ha valami szabàlyozva van, akkor teljesen felesleges megkèrdezni, hogy èppen èn csinàlhatnàm-e màskèpp. Ezzel elvileg sem èrtek egyet, utàlom azokat, akik minden kozossègi elkèpzelèst fel akarnak rùgatni a sajàt kènyelmuk, elkèpzelèseik miatt (e tekintetben nèmetes a gondolkozàsom, sot, inkàbb svàjci:). Màsrèszt ha a rendszer nem jòl van szabàlyozva, vagy mèltànytalannak èrzek egy eljàràst, akkor reklamàlok felsobb szinten (ahol èrdemben tudnak reagàlni rà. hònapok òta harcolok pl . az AXA bankkal, ès e helyt is elmondom, hogy ha lehet senki nem keruljon veluk uzleti kapcsolatba.)

Namost az olaszok tokèlyre fejlesztettèk azt az egyèbkènt elèg emberi elkèpzelèst, hogy ha a màsik csinàl valamit (pl. harmadik sorban parkol, ès elzàrja a fèl utat), akkor bunkò, ha èn teszem ugyanazt, akkor arra  nyomòs okom van (èpp ott kell megàllnom ès nincs idom korozni). Ez a fajta kettos mèrtèk olyan elterjedt, hogy nehèz konceptualisan elmagyaràzni nekik, hogy nem valami termèkeny a kozosseg szempontjàbòl.

Na de nem is errol akarok elsosorban beszèlni. Hanem arròl, hogy mindenhol mindenki àllandòan reklamàl. Ma reggel 20 percig vàrtam, hogy a postàn levelet feladò no elmagyaràztassa magànak tobbszor is, mièrt nem lehet valami szabàly alòl èpp ot felmenteni. A mùlt hèten a boltban egy (antipatikus ès oreg) no 30 percig problèmàzott azon, hogy a cassa prioritaria-nàl elèengedtek egy mozgàskorlàtozot vevot. A vègèn màr az osszes fonok ott magyaràzta neki (a tobbi vevo felhàborodàsa kozepette), hogy èpp ez a lènyege a cassa prioritaria-nak (ès egyèbkènt is lehetne kissè mèltànyos a mozgàskorlàtozott vevovel szemben), de lefogadom, hogy mègis sajàt igaza teljes tudatàban tàvozott.

Tehàt mindenki tudja, hogy a szabàlyokat, foleg nagyobb rendszerekben nem vàltoztatjàk meg miatta, de azèrt megpròbàlja, hàtha…..

A màsik kedvencem, amikor vàsàrolnak ès minden aprò hulyesègre ràkèrdeznek. Pèldàul a làmpaboltban ki van ìrva, hogy adott termèk ilyen ès ilyen erossègu kortèvel mukodik, oldalt kapcsolhatò ès ennyibe kerul, de az biztos, hogy a vevok 80%-a meg fogja kèrdezni az eladòt, hogy hàny wattos villanykortet tegyen bele, elol lehet-e felkapcsolni ès mennyibe kerul.

Az ilyen vevoktol nekem agytolulàsom lesz, de ebben az orszàgban erre fel kell kèszulni – egyszeruen gyàrilag nem kèpesek egyedul boldogulni vàsàrlàs kozben. Vagy ez a fogyasztòi tàrsadalom egyik vadhajtàsa lenne? Netàn emberi szòra vàgynak mèg vàsàrlàs kozben is?? Nem tudom, de hogy a mai napig idegesìt, az egèszen biztos 🙂

18 thoughts on “Kèrdezunk mindenhol”

  1. Éljen! Ismét mosolyogva bólogattam, ugyanis párom (olasz) és köztem (magyar) ez a tulajdonság állandó élcelődésre (néha vitára) ad okot. Nem érti, hogy miért nem kérdezem meg a postán jóformán minden nap, hogy éppen merre jár a két napja feladott levelem (kis túlzással), vagy jóanyámat, hogy megérkezett-e már. Én meg nem értem, hogy mit kérdezgessek, hiszen ha megérkezett, úgyis szól. És ez csak egy példa a több százból… 🙂

  2. Eva, szerintem hasonloan gondolkozhatunk :)))) es ezzel plasztikusan osszefoglaltad az olasz hozzaallast is, koszonom :))))))

  3. Hát, igen… 🙂 Amikor kint éltünk, akkor sorozatos volt például, hogy csak gyorsan beugrottunk valamiért a pékségbe, és előttünk kb. fél órát válogatott valaki a kenyerek közül: “Ez nem az, hanem azt szeretném, amit a múltkor vettem! De az csak szombatonként van, de most ünnep van és van ez. De ez meg nem teljes kiörlésű! Van olyan is, amilyen kicsit laposabb, de azt most vitték el… Na, akkor mit is vegyek… :)”

    És amikor már azt gondolod, hogy igen, már feléd fordulnak, és megkérdezik, hogy mit is szeretnél, az előző vásárló az ajtóból visszafordul, és: “Na és a gyerekek hogy vannak??”… na ekkor tudom, hogy még fél óra, és mérlegelnem kell, hogy maradok-e. 😀

    Ugyanez az IperCoop-ban a sonkás pult előtt kezdődik előről…

    1. Igennnnnnnnn, akkor megvan a feeling… :))))) De nagyon edesek, mert ha megprpobalom nekik elmagyarazni, hogy ezt nem feltetlen igy kell csinalni, kikerekedett szemmel neznek, hogy de miert?????? 🙂

  4. Ja, ma viccbol a kollegakkal valo egyuttebednel elmeseltem nekik, hogy van egy olyan (poenos) lista, amiben azt szedtek ossze magyarok, ami Olaszorszagban termeszetes, nekunk meg mosolyogtato (theitalianjob.hu-n). Elso pont: nem isznak capuccinot 11h utan, de foetel utan semmikepp sem. Reakcio: dehat az undorito is… Mar a caffe macchiato is necces ebed utan (amennyiben megfelel egy kis capuccinonak). Masodik pont: osztol tavaszik pufidzsekit hordanak, fuggetlen az idojarastol. Valasz: hm, ez nem tunt fel. Kis gondolkodas utan: de tenyleg. Dehat hideg van telen! Nem folytattam 🙂

  5. Fùù, hàt èn ezt az olasz pletykàlkodàst az ùzletekben nagyon ùùùtàlom.(jò sok hsz. èrkezett hirtelen erre èn vagyk a 6.) 😀

    èn annak a hìve vagyok, ha bemegyek egy boltba, akàrmilyen is legyen az, elòadom, mit szeretnèk, ès engem nagyon gyorsan szolgàljanak ki. Nem ùgy, mint ezek az olasz signorà-k akik udvaroltatnak maguknak az eladòval, ès kiszolgàltatjàk magukat..
    Megmondom, hogy nekem kell 2 db pane ciabatte, e ciao!
    Vagy: Ho visto in vetrina quel paio di scarpe nere, avete x caso il num. 38? E ciao. Senza fronzoli, e raccontare la mia vita precedente.

    :DDD

  6. 🙂 az 5. hozzászóláshoz kiegészítés: 1. ha Magyaro.ra jönnek, és gyümileves az ebéd, akkor azt csak desszertnek hajlandó megenni 🙂 (de nagyon szereti amúgy). 2. a paradicsomlevest legszívesebben a tésztára öntené szósznak (csak persze nincs tészta ebédre :P) 3. legalábbis Rómában, a metróban kötelező viselet a napszemüveg!!! 😀 (persze, lehet, hogy csak mindenkinek pont előző nap esett át lézeres szemműtéten) 4. jaaaj és a legjobb: amikor a párom először volt nálunk, és megmutattam neki a fürdőszobát (amiben ugye nincs WC, mert az egy külön helyiség a füri mellett) aztán fél óra múlva megy vissza, majd 5 perc erőteljes fejtörés után kijön, és megkérdi: “Te, itt hova kell pisilni?” 😀 😀 😀

  7. :D:D:D Annànak. Azt hiszem ehhez hasonlò sztorik mindannyiunkkal megestek..
    MO-n apanellakàsok budijaiban mèg ablak sincs, hàt az is nagyon nagy “ùjdonsàg” nekik..:)
    Igen az ètelek màsfèlesège, mint màkos tèszta, diòs tèszta, ezekkel ki lehetne kergetni a vilàgbòl òket..:)
    Paradicsomlevest, gyùmòlcslevest màr nem is fòzòk. Minek? Magamnak? Haha.

  8. A leves allando problema: a parom szerint a nalunk szokasos karfiol/ borso/ akarmi leves csak meleg viz benne uszkalo cuccokkal. En nem vagyok nagy leveses (inkabb csak a zuppa-szeru, azaz suru, vagy kremleveseket kedvelem, tehat nem eroltetem :)))

    1. Nàlunk nagyon mennek a levesek, a karfiollevessel az èlen! Màr dèlolasz anyosomèknak is befutott, a bablevesròl nem is beszèlve….én ilyen szempontbòl szerencsès vagyok, szeretik a magyar konyhàt.

  9. ja es a magyar tesztat is elfelejthetem, egyszer nem vittunk innen tesztat es vettunk magyar szelesmeteltet (olasz szoszhoz), hat, nem ecsetelem, mi volt a velemenye. 🙂

  10. Hát én nagyon szívesen csinálnék gyümölcslevest, de itt nem lehet kapni MEGGYBEFŐTTET!!! amikor kérdezősködtem a boltban, úgy néztek rám, mintha minimum zsiráfhere után érdeklődnék, és “heee??? non é stagione!” …bocs… még jó, hogy Magyarországon egész évben meggybefőtt-szezon van! 😀

    @psEditnek – amúgy a ha már a rácsodálkozásnál tartunk, a “szar” panellakásokban rácsodálkozhatnának arra is, hogy a legtöbbjüknek legalább dupla üvegezésű ablaka van, és nem lehet megfagyni télen! Most 3 pulcsiban és 3 pokróccal a hátamon ülök… 🙂 ez az első évem itt de még soha nem vártam ennyire a tavaszt!!!

    1. Errol akartam post-ot is irni, errol a futes negligalasrol, ami itt megy… sot, meg is irom izibe… 🙂

    2. meggybefőtet én sem találok egy istennek sem, már azon gondolkodom, hogy úgyis tavasz van, veszek valami kertészetben egy meggyfa cserjét és kiültetem a kertbe.. aztán majd lesz belőle valahogy meggybefőtt.. ha felhívom anyát skype-on 🙂
      ps: mákot a bejglihez 1 hónapig kerestem karácony előtt (cervia-milano marittima-bellaria-savignano), mikoris egy bioboltban sikerült találnom 200g-os kiszerelésben 4 eurós áron.. wehhe 😀

  11. Annànak, a 12.es hozzòszòlàshoz..hòt nagyon jòt ròhigcsèltem mindegyiken..tudvòn, nagyon sokan kòztùnk àtèltàk ezt..
    èn a 2.gyerekemmel anyòsom kòhàzàban vàrtuk ki az utolsò hònapot, az elsò kislànyom akkor volt majdnem 2 èves, ìgy muszàly volt..
    Mert nem tudtuk, mikor indul meg a szùlès, ìgy anyòsèknàl voltunk kèmytelen lakni..egy òsdi kàlyhatùzelèsù règi hàzban, ami szèp volt, romantiukus,de nagyon hideg, ès praktikusnak vèletlen sem nevezhetò..mindez februàrban..

  12. Anna, a meggybefòttet itt nem ismerik, elhiszem..esetleg nagyobb centro commercialek-ban talàlsz lefagyasztva, ha szerencsèd van..èm anyutòl hozom, befòttkènt, nàlunk a kertben terem meg..

    A meggyet èn itt sùtemènybe hasznàlom, hàl Istennek a gyerekeim szeretik..:D

  13. Akkor most ki fogok lògni a sorbòl,mert a dèlolasz fèrjem egy turelmes tìpus,mìg èn vagyok az ,aki mindenkivel leàll dumàlni,hangosan beszèl ès reklamàl……talàn ezèrt is volt konnyu beilleszkednem.A baràtaim màr M.o.-on is “utàltak” velem ètterembe jàrni.Mondjuk nem vagyok udvariatlan,de ha valami megjegyeznivalòm van ,hàt kimondom…….az itteni àl-kedvessèget viszont nem bìrom……bàr ez elèg gyakori itt a svàjci hatàrszèlen(Luino) meg a szervezetlensèg is,amit viszont a dèli (Ròma,Calabria) tapasztalataim utàn szìvesen melloznèk. Zsu

  14. Én eddig csak egyszer, még 12 évesen jártam Olaszországban, de ott láttam először guggolós WC-t, ráadásul egy 2 szintes, tesi termes épületben… Milánóban. Na, ahhoz képest még az ablaktalan WC is jobb, legalábbis szerintem.

    Az sem volt semmi, amikor kb. 1-1,5 hónapja olaszok keveredtek a metróra Bp-en. Már a Ferenc körúti megállóba érve láttam, hogy a kocsin túl, a peronon álló fiatalok tömege olasz. Na de amikor felszálltak, na azt a hangzavart, amit keltettek. Igen mókás volt, bár eleinte idegesített, még ha vártam is ilyesmit. A ruházatuk nagyon mókás volt. Szinte mindegyiken napszemüveg (nem volt egy napszemüveges időjárás, de nagyon hideg sem), és a legtöbb srácon olyan szemüveg volt, amit itthon jobb esetben csak a homoszexuális férfiak hordanak. Alig bírtam visszatartani mosolyomat. Aztán egy magyar pasi szóba elegyedett velük. Ez sem volt semmi, mert a magyar muki sem igazán beszélt angolul, de a fiatal olaszok, na ők, mintha sohasem hallottak volna az angol nyelvről. 😉 Azt azért sikerült megtárgyalniuk, hogy Nápolyból érkeztek… már ha nem beszéltek el egymás mellett… Aztán az egyik olasz srác kérdezte, hogy melyik a Határ út megálló. A magyar férfi szinte rögtön kitalálta, hogy melyik megálló nevét próbálja a srác kimondani… bevallom, nekem több időre lett volna szükségem. Azóta is csak reménykedem, hogy tényleg a Határ úthoz akartak menni, mert amikor kb. az Ecseri útnál leszállt a férfi, én vettem át a szerepét, amint megláttam olaszék arcán a kétségbeesést. Mutattam, hogy most ebben a megállóban vagyunk, még 2 megálló és ott a Határ út. Én persze angolul próbálkoztam, de láttam, nem sok értelme. Mindegy, leszállítottam őket a Határ útnál, akár oda akartak menni, akár nem… én meg mentem a végállomásig. Volt velük egy… talán tanárnő, ő megköszönte, meg aztán 1-2 fiatal is. Csak remélni tudom, hogy elérték céljukat. Nem könnyű, amikor még kézzel-lábbal, de ők sem tudják elmondani, hogy mit is akarnak.

Szólj hozzá!

