Mindennapok

Hideg van…

…hiszen az elmùlt èvek leghidegebb tele van (no comment, mèg hogy mediterràn…), ès most a futèsrol ejtenèk pàr szòt. Mivel a hozzàszòlàsokban is èrintettuk, a futès errefelè – hàt enyhèn szòlva is “laza”. Mielott ellenpèldàkat hoznàtok, persze itt is van olyan kozos futèsu èpulet, ahol melegebb van az àtlagnàl, bàr az ilyen helyeken inkàbb az a jellemzo, hogy az ottlakò nyugdìjasok èletritmusàhoz igazìtjàk a futèsi òràkat (nem futenek egèsz nap, csak reggel ès este  pàr òràt). Ez azt jelenti, hogy inkàbb napkozbenre csùsznak a futèsi òràk, nem pedig kora reggelre vagy keso estère, amikor a dolgozò ember is otthon van.

Namost ez mèg mindig a jobbik eset, mert van az a tìpusù futès (pl nàlunk az irodàban), ami huto-futo rendszerben mukodik, azaz nyaron hideget, tèlen meleget fùj. Hètvègère persze lezàrjàk. Igy aztàn a hètfo garantàlt hutoszekrèny, talàn estère elèri a 18 fokot a levego homèrsèklete.

Nàlunk ez a rendszer novemberben lerobbant, ès azòta màr hàromszor hìvtunk szerelot (nagy nehezen, nem tudom, senki sem fàzik?), de egyszer sem tudta megjavìtani. Namost hàrom hònap telt el, nekem azòta alpfelszerelès a vastag ès hosszù duplakardigàn, kèt harisnya a nadràg alatt, ès amiòta ilyen hideg van, mèg a kesztyu is. De amikor morgok, mindig azt mondjàk, hogy èn olyan hideg orszàgbòl jovok (sic!), hogy èszre se kellene vennem. Es kulonben is, van kèt hosugàrzò, osszuk be azt. Es ennyit mèg eletemben nem fàztam, mint amiòta egy mediterràn orszàgban èlek…

11 thoughts on “Hideg van…”

  1. Huhh ma kb egész nap a neten lógtam, úgyhogy ma ez az utolsó hozzászólásom, de nem állhatom meg szó nélkül: IGEN, TELJESEN IGAZAD VAN, ez felháborító és botrányos!!! És igazából nemrég jöttem rá, hogy miért néznek olyan szánakozva az olaszok, amikor megtudják, hogy Magyarországról jöttem (=északi sark…) – mert ezt hiszik, hogy nálunk sincs fűtés, mint itt! Szerintem minden olasz családban a tél normális velejárója az otthoni didergés. Magyarországon milyen jó is a jó csípős kinti hideg után belépni A JÓ MELEG LAKÁSBA és megkönnyebbültem levenni a kabátot!!! De itt még a sapkámat sem szívesen veszem le, amikor hazajövök!!! Építészként pedig nem fér a fejembe, hogy hogyan engedhetik meg azt, hogy egyszeres üvegezésű ablakok vannak, így kb sajnálom bekapcsolni a fűtést, mert ezzel csak a kinti levegőt fűtöm, és a pokrócot úgysem vehetem le magamról, mert annyira azért nem hatásos az a fűtés. (Lehet, hogy ti ott északon ebben is fejlettebbek vagytok, de itt én eddig egy helyen láttam dupla üvegű ablakot.) Jelentem, most éppen 14 fok van a lakásban 😀 Húúú és elképzelem, hogy otthon a családom most biztos pulcsiban “flangál” a lakásban, a kinti hőmérséklettől függetlenül… Haha, néha már kész öröm a bevásárlás, mert a szupermercatóban legalább egész jó az idő! 🙂
    És a költői kérdésedre válaszolva: de, szerintem fázik, de már megszokták, mert nekem úgy tűnik, hogy az ő felfogásuk szerint télen az a dolga az embernek, hogy fázzon! 😀
    Tavaly télen -szégyen ide vagy oda – amikor még csak vendégségben voltam itt, síanorákban voltam a lakásban, ezt a zseniális ötletemet egyébként mindenkinek tudom ajánlani. 🙂 Kényelmes és meleg. Most is fölvenném, de otthonmaradt, mert nem fért bele a bőröndbe…
    Na, drukkoljunk együtt, hogy jöjjön a tavasz! 🙂

  2. Csak annyit mondok, megszokás kérdése. Eleinte én is így fel voltam háborodva azon, hogy itt 18-2o fokig fűtik fel ált. a lakásokat. ( éjszakára meg esetleg ki is kapcsolják a fűtést) .15 év távlatából , (eltekintve az extrém esetektől, elromlott fűtés, 14 fok stb) az itteni szokás sokkal jobb hozzáállás (sztem), mint az otthoni 25 fokos nyári meleg, polóban flangálás a lakásban, míg kint mínusz 1o fokot mérnek. Az egészségre kifejezetten ártalmas lehet a túlzott hőmérséklet- különbség. Sorozatos megfázások, csak hogy a legbanálisabbat említsem. ( lányaim, 3 ill. 9 év, egyáltalán nem betegesek, a kicsi éjszaka is, 17-18 fokban lerúgja a takarót, melege van. Én nem rúgom le, de pl. múltkor elromlott a szabályozó, nem kapcsolt ki éjszakára a fűtés, én meg, a nagy fázós nem bírtam aludni, úgy megizzadtam. Pedig tényleg nagyon-nagyon fázós nő vagyok!
    Nálunk amúgy a magas páratartalom volt probléma, azt nem lehet megszokni, hogy kéthavonta le kell mosni a falakról a penészt. Ezt sajnos csak egy párátlanító készülékkel tudtuk kiküszöbölni, (télidőben átlag napi 2ésfél liter víz gyűlik össze benne) de amióta használjuk, érezhetően jobb a levegő, nincs reggel tócsa az ablakok alatt, se a falakon penész.
    Megszokjátok, nyugi! Télen bizony fel kell öltözni, otthon is, munkahelyen is.( mondja egy alapból nagyon-nagyon fázós illető 🙂
    Más: fűtéssel szemben itt a klímával élnek vissza. ( megintcsak szerintem) én a kinti 4o fokból nem szeretek 2o fokos lakásba belépni

    1. Sajna nalam ez nem megszokas kerdese (a budapesti lakasban sem tartok meleget) de azert 14-15 fokban dolgozni egesz heten, az azert mar remes! Egyszeruen kesztyu nelkul nem tudok gepelni sem. Ez nagyon tavol van a 20 foktol, ami normalis is lehetne…

  3. Csatlakozom, Ági, tök igazad van a túlfűtéssel kapcsolatban, tényleg felesleges pazarlás a 25-30 fokos lakás télen. A 18-20 fokkal nagyon is ki lennék békülve!!! 🙂 De a 14 és a 20 fok között van 2 pulcsi, 1 pokróc, 1 fülvédő, és 1 pár kesztyű, amiben tényleg nem lehet gépelni! 🙂 És mióta itt vagyok, kb 4szer voltam beteg. Otthon 3 év alatt produkálok ennyit. De ez gondolom, később javulni fog, csak a szervezetem még értetlenkedik… 🙂

  4. En is teljesen egyetèrtek A’gival, megszokàs kèrdèse. E’n sem fàztam èletemben annyit mint Olaszo-ban, fòleg lent dèlen rokonoknàl. Ugyanakkor sokkal egèzsègesebb, mint a magyaro-i 25 fok, ròvidujjùban flangàlàs tèlen….Anna, ahogy ìràsodbòl làtom, valahol dèlen èlhetsz, kitartàs, idòvel megszokod ezt is, mint sok minden màst…..

    1. Köszi, még kitartok! 🙂
      És talán jön a tavasz! Ha nem lenne mellettünk ez a baromi nagy ház, akkor most is besütne a Nap 🙂
      …amúgy én az arany középútra szavaznék (…(olasz 14+magyar 25) / 2 = 19,5 fok – az már simán tűrhető, pokróc nélkül lehetne flangálni :))
      ps.: amúgy szerintem az olaszok sokkal jobban bírják a hideget, mint az északi népek.

  5. Ugyanez a tapasztalatom Portugáliából. 5 évig bírtam hellyel-közzel. Fagydaganatom volt a lábujjaimon, gennyesedett. Iszonyú rossz a vérkeringésem. Hazatelepültem, és soha nem mennék vissza. Itt ülök a 19-20 fokos panelben, pólóban. Nem 30 fok, az már a múlté. Ez így ideális, csak baromi száraz a levegő. A férjem is beleszokott a jóba, mikor hazament télen Portugáliába, azonnal megfázott … Mennyire egészséges a fűtés nélküliség? Hát sztem oly mértékben rontja a közérzetet, az enyémet biztosan, h teljesen depis voltam tőle, a fizikai tüneteimről már nem is beszélve. Úgyhogy részvétem …

  6. Tényleg hideg tél volt?????:) Idén egyszer sem kellett fűtést kapcsolni, pedig 2 kisgyerekkel vagyunk. Egyszer volt egy kb. 5 perces hóesés, kitört a pánik Brindisiben.

    1. Ennyivel jobb nektek ott delen :)))) Mi meg mindig rendesen fazunk, bar most mar inkabb a nedvesseg miatt, nem annyira a homerseklet okan…

Szólj hozzá!

