Infrastruktúra

Mèg egyszer a szolgàltatàsokròl

egyszer màr mesèltem az àrukròl, de most inkàbb amolyan szubjektìv vèlemènyt mondanèk ròluk (ezt is megtettem màr egyszer:).

Ugyanis az is egy tèvhitem volt ideèrkeztemkor, hogy egy nyugati (tudom, ez idejètmùlt fogalom, de azèrt ugye hànyszor tettenèrhető?) orszàgban a szolgàltatòk, na azok majd olyanok lesznek (leginkàbb jobbak, mint otthon).

Ehhez kèpest az irodai fűtèshez ötödjère jöttek ki, de mèg mindig nem működik – igaz, most a problèmat el is napolhatjuk, legalàbb a nyàri kànikulàig, mert ez a szerkezet nemcsak fűt, hűtene is…

Amiòta ùj lakàsba költöztünk, amit frissen ùjìtottak fel (nagyon is igènyesen) kiapadhatatlan pèldatàrunk van az èpìtkezèssel kapcsolatos szolgàltatàsok slendriànsàgàròl. Kezdjem az ablakokkal: miutàn a dràga faablakokon bejött az eső, kiderült, hogy nem tömìtettèk el rendesen szilikonnal az nyìlàszàròk meg a fal közti rèseket, aminthogy magukat az ablaküvegeket sem.

Jöttek aztàn a vizes ügyek: a zuhanytàcàknàl sem szigeteltèk az üvegeket, meg magàt a tàlcàt sem, tehàt àzott a cotto padlò – mìg èszre nem vettük. Volt – megmagyaràzhatatlan – lyuk ott, ahol  a zuhanyròzsa kijött a falbòl.

Vègül, ki tudja mièrt, elfelejtettèk a villanysütőt bekötni a villanyba.

Pedig a vàrosban mèg szuper a szakikkaal valò ellàtottsàg mèrtèke. Pròbàljunk csak valamihez szerelőt hìvni vidèken. Pàrom csalàdjànak egy 1600 fős faluban van nyaralòja, ott embert talàlni – aki időben nemcsak kijön, hanem fèl òra mùltàn nem tűnik el, na az a mutatvàny!

Hozzàteszem, hogy a szakik egy nagy rèsze màr règ nem olasz, ezek olyan munkàk, amit inkàbb a bevàndorlòk vègeznek. Olasz vagy nem olasz, egyarànt dìvik viszont a feketemunka – pròbàljunk csak meg szàmlàt kèrni egy ilyen szakitòl! Nagyjàbòl ùgy fogunk jàrni, mint Magyarorszàgon. Nemrèg hallottam egy, az adòzàsi kèrdèsekről tartott konferenciàn, hogy a rettenetes mèrtèkű (ha jòl emlèkszem a becsült összegre, kb 130 milliàrd eurò) adòelkerülès 3/4-e a be nem fizetett àfa, azaz mindazok a dolgok, amiről nem kapunk szàmlàt.

Nagy különbsèg viszont az, hogy itt aztàn lehet reklamàlni. Teszik is mindig, mindenhol. Vàltozò kimenettel, de reklamàlnak. De az egèszen biztos, hogy sosem kezdenèk bele èpìtkezèsbe, sem itt, sem Magyarorszàgon….

14 thoughts on “Mèg egyszer a szolgàltatàsokròl”

  1. Itt Olaszorszàgban a “manuale” kerùl sokba nem az anyagkòltsèg.
    Egyszerù mosogèpjavìtàsèrt fizettem pàr ève majdnem 90 euròt.

  2. Amugy ket abszolut nem a temaba vago kerdes merult fel bennem, amit most fel is teszek 🙂
    1. Te mit dolgozol? Tobbszor irsz a munkadrol, de azt nem, hogy mit is csinalsz (bocs, kivancsi vagyok)
    2. Azon is tobbszor tunodtem mar, hogy vajon milyen billentyuzetet hasznalsz, amiben van ö, ő, ü, ű, viszont a tobbi ekezet forditva van? (ez meg egy hulye kerdes, tudom) 😀

    1. 🙂 Roviden egy szakszervezet regionalis kepzesi intezetenel vagyok harom megye felelose (azaz koordinalom a projektirokat, es -koordinatorokat, palyazatot figyelek, egyeztetek a “fontos” emberekkel arrol, hogy strategiailag mit fontos nekunk megcsinalni es mit nem, lobbizom a finanszirozoknal, es egyaltalan kapcsolatban vagyok a partnerekkel). Plusz nagyreszt enyemek a nemzetkozi projektek is (ma pl. egesz nap egy harom orszagot osszefogo projekt budget-jet irjuk :))). Es a szivugyeim, a gender equality-s projektek. Hat mondom, roviden, mert annyi minden belefer a fentiekbe (pl. tavaly egesz evben eroltetett menetben projektelszamolasokat irtunk zsakszamra – ugy mellesleg)…
      Masik: bevallom olasz billentyuzetet hasznalok, de ha van egy kis idom, akkor copy paste-el beteszem a pontos-ekezetes betuket is. Mivel harom honapja nem csomagoltam ki otthon a magyar szamitogepemet (az itt toltott 10 ora utan valahogy otthon semmi kedvem gepet latni), szinte mar restellem a dolgot 🙂

      1. ezt most jòl elmagyaràztad….:-)))
        /csak vicc- de sajna a mai konyhanyelvben is rengeteg idegen szòt hasznàlunk ès ettol olyan nagyon nyakatekertnek tunik ez a leìràs…-vagy csak èn vagyok màr vèn ès nagyon màs szakteruleten dolgozom itt 19 ève Lombardiàban)
        nagyon szìnvonalas, jòl szerkesztett a blogod-orom olvasni
        hàny ève vagy itt ?(bocs de elkerulte a figyelmemet)

  3. Hu ez izgi munka lehet! 🙂
    Meg el tudom kepzelni, hogy kulonosen jol meg lehet tapasztalni az olasz tokolodos mentalitast, ahogy mar tobbszor irtad is 🙂
    En beallitottam a magyar billentyuzetet (mar csak azert is, mert megszoktam, hogy a felkialtojel a shift4 es nem a shift1!!! :)) de amugy az ekezetekert lusta vagyok kinyulkalni, amint a mellekelt abra mutatja 😮
    Szep napot, remelhetoleg most mar tenyleg vege lesz a telnek itt olaszo.ban is, elegem volt a fazasbol!!!

    1. elsokezbol tudom hogy intezodnek a dolgok :))))))) bar mindent osszevetve az a helyzet, hogy vegul minden elintezodik valahogy it is, csak az odavezeto ut nagyon mas, mint otthon :))))

    2. huhh, shiftelni es mindenfele gyorsbillenyuzetre kitett ekezetes betukkel maceralni, azt valahogy nem tudom most bevallalni :))) plane, hogy a napi rutinban kb 4 nyelvet hasznalok (francia, angol, olasz, magyar), tehat vagy kiegyezem az ekezetnelkuliseggel vagy megorulok 🙂

  4. Azert ugyes vagy, hogy talaltal normalis munkat!
    Hogy csinaltad, mondd? 🙂
    En neolaureatakent jottem mondjuk, de az a tapasztalatom, hogy a frissdipisek -legalabbis bizonyos szektorokban- tobb honap (ev!) ingyenmunkara vannak itelve. (foleg mucsan, ahol nincs sok lehetoseg :)) De ezt az olaszok nagyon jol turik, az irodaban, ahol en vagyok, rajtam kivul 3 ingyenmunkas van. azt mondjak, fa curriculum… hat kosz 😀

    1. aha, ezzel jol osszefoglaltad azt, amit en mar egy ideje mondogatok a blogomon (es amit otthonrol nem hisznek el nekem az idekivankozok), itt meg kevesebb remeny van fiatalkent arra, hogy normalis (es fizetett) munkad legyen. Foleg, ha nincs mogotted papa/ mama, akik majd betesznek valahogy egy munkahelyre de addig is legalabb eltartanak.

      Amugy en mar regen nem vagyok neolaureata (az elso diplomam eppen 10 eve szereztem), es otthon is ilyesmit csinaltam (meg sok minden mast is), sot, tulajdonkeppen a paromat is egy nemzetkozi projektben ismertem meg. Tehat en ugy jottem, hogy mar meg volt elore beszelve, hogy melyik projektbe kapcsolodom majd be es hogyan (hol volt szukseg nyelvtudasra, gender ismeretekre stb). Aztan masfel evig gyakorlatilag mindent elvallaltam (amihez volt megfelelo ismeretem, kepzettsegem), a projektelszamolastol a gender training tartasaig, mignem felajanlottak ezt a posztot (nyilvan az alapjan, ahogyan addig dolgoztam, es miutan nagyjabol megertettem az itteni rendszert).
      De en is szabaduszo vagyok am (mint ahogy itt mindenki, es nem most, hanem mar az alapitastol kezdve. Csak az adminsiztracioban van hatarozott vagy hatarozatlan ideju munkaviszony)! Az a nagy trouvaille itt, hogy van ugyan egy felelosseged a poszttal, de nincs fix fizetesed, fizetett szabadsagod stb, hanem projekteket irunk, finanszirozokat keresunk es abbol elunk.
      Ez az ugynevezett liberalizalt munkaeropiac, ami “nyugaton” divik. Reszkess Mo, elobb vagy utobb ez is eler odaig…

  5. Hat en sem a tuti munka remenyeben jottem ide az biztos!!! 🙂
    De azert szerintem szerencset probalni lehet jonni, par honapra poenbol, nyelvet tanulni, vilagot latni stb… felteve, ha nem erre teszi fel valaki az egesz jovojet! Ja, de mindenkepp nyaron kell jonni mert telen nagyon rossz Olaszorszag!!!! (szerintem…)

Szólj hozzá!

