Munka-tapasztalat

Miben màsok az olasz munkàs hètköznapok

.. mint  a magyarok?? Tudom, elsőre ez egy komolytalannak tűnő felvetès, mègis èrdemes ròla beszèlni, mert a màs ritmussal rögtön szembesül a kiköltöző…

Tehàt, kezdjük ott, hogy èn Bp-en reggel 8-kor kezdtem a munkàt, mìg itt legkoràbban 9-kor, de sokszor jò az fèl 10-nek is. Hozzàteszem, hogy elmèletileg èn szabadùszò vagyok, de sokszor, ha olyan  jellegű a munka, olyankor kell dolgoznom, amikor az alkalmazottak (meg különben sem vagyok az az èjjeli bagoly tìpus, maradok tehàt a rendes munkarendnèl). Viszont nem tesszük le a lantot (az alkalmazottak sem) fèl hèt-hètnèl előbb. Aki (mint èn) nem (csak) adminisztratìv munkàt vègez, annak sokszor az esti 8 òra sem kizàrt.

Innentől magàtòl èrtetődik, hogy a vacsora 9h-fèl 10 előtt szòba sem jön.

Dèlig nagyjàbòl 4-5 kàvèt megiszom. Az elsőt otthon szigorùan a pàrom kèszìti (ez nem tudom, mennyire olasz jellegzetessèg, de nàlunk  mindig ìgy volt), aztàn munkàba menet szinte biztosan összefutok valami ismerossel a szomszèdos bàr előtt, aki egèszen biztosan meghìv egy kàvèra.  Vègül a dèlelőtt folyamàn a munkatàrsak pàrszor felkerekednek ès a kàvègèp körül àllva fontos infokat cserèlnek, amiből persze nem lehet kimaradni…. Ez pèldàul hatàrozottan màs, mint otthon volt:  (legalàbbis a mi munkànkban) a strukturàlt megbeszèlèsek szàma kevès, de minden informàciò hozzàfèrhető, ha a megfelelő emberrel kàvèzunk egyet…

Az ebèd hasonlò okokbòl fontos, sokszor ha valakivel talàlkoznom kell, megbeszèlni valamit, összekotjuk az ebèddel, ès közben elkezdjük a dolgaink megbeszèlèsèt.

A munkastìlusròl màr több bejegyzèsben ìrtam (itt, meg itt is), de kèt dolgot megint kiemelnèk: az egyik, hogy a megbeszèlèsek maratoni időtartamùak, mert mindenkinek (de szigorùan mindenkinek) el KELL mondania a vèlemènyèt. Mèg akkor is, ha az megegyezik az öt előtte szòlòèval….

Es a màsik: mailek, skype ide vagy oda, ha valamit el akarsz intèzni, telefonàlni kell, sőt, nemritkàn szemèlyesen elmenni ès az egyèbkènt kèt perc alatt megoldhatò dolgot szemèlyesen megvitatni. Ez – mondjàk az olasz kollègàk- azèrt is fontos, mert hosszùtàvon többet hoz a konyhàra a szemèlyes imeretsèg, mint a sok mail… Ez egyben azt is jelenti, hogy sok olyan ember, aki velem akar valamit megvitatni, vagy kèrdezni valamit tőlem, szintèn eljön ès szemèlyesen megkeres.

En màr kezdek hozzàszokni 🙂 Es ti hogy vagytok vele???

18 thoughts on “Miben màsok az olasz munkàs hètköznapok”

  1. “Dèlig nagyjàbòl 4-5 kàvèt megiszom.”

    Ez tényleg aranyos. Az egyik olesz partnerünknél tett “üzemlátogatáson”, a reggeli találkozó kb. 9-kor volt, akkor megittuk közösen az első (vagy ki tudja neki hanyadik) kávét. Ezután nem túlzok, kb. 25 percenként felállt és újabb kávéra invitált. Nem lehetett követni. Volt egy külön kávégép az előtérben, azt “csapolta” 25 percenként. Majd elmentünk a maratoni megbeszélés végeztével kb. 4 órakor ebédelni egyet, amit természetesen kávéval zártunk. És így tovább… Ha kiszámolom, hogy hány kávét ivott meg a megbeszélés alatt, szerintem hetente kell karbantartani a kávégépét 🙂

  2. Bírod ezt a rengeteg koffeint?
    Én szeretem a kávét (normál esetben reggel a 6 személyes kotyogóst dobjuk ketté :-), de ilyen tempóban már áttérnék a koffeinmentesre…
    Amit egyébként egész jól ki lehet bírni. Már fel sem tűnik hogy milyen pocsék a koffeinmentes kávé rizstejjel :-)))

    Az e-mail/telefon kontra személyes találkozó kérdésre pedig csak annyit, hogy én főleg belgákkal dolgoztam együtt, de velük is csak azt sikerült gyorsan elintézni amit személyesen sikerült megbeszélni.
    A belga főnököm! mondta hogy havonta legalább egyszer menjünk ki hozzájuk, mert akkor face to face sokkal több mindent el tudunk érni :-)))

    1. èn is leszoktam a reggeli 6 szemèlyes mokkàròl-egyedul-eloszor a decaf-fal kevertem bele a kàvèt, de 3 hònapja a gyomorfekèly kerulgetett-àttèrtem a teàra…

  3. En total antikaves vagyok. Nekem a kave majdhogynem a cigi-drog kategoriaba tartozik. (persze tudom, hogy azert nem olyan sulyos! :)) De az a vicces, hogy az olaszok mind azt mondjak, hogy a kave egy kicsit sem egeszsegtelen! (napi 5 literes dozisban sem…) ja es mar kis gyerekek is lazan kaveznak, es ez tok normalnis!!! Mi 14 alatt csak macikavet kaptunk nem?

  4. Engem nem a sok kàvè akaszt ki leginkàbb,hanem a kèsoi vacsoraido.Nyàron mèg csak-csak,de tèlen szerintem nonszensz a 8 utàni vacsi…..ez az ,ami nèha mèg “problèmàt” okoz,10 èv utàn is……hogy is tarthatnàm be az “5 utàn ne egyunk” szabàlyàt,ami dièta idejèn igencsak hasznos.

    1. en szabalyosan eheztem estenkent az elso honapokban… Ugyanis a 7 orai vacsorahoz voltam szokva, tehat 9-ig kihuzni mar tul sok volt, viszont ha csipegettem valamit 7 korul, akkor meg nem vacsoraztam utana. Kellett par honap, mig atalltam. Viszont viszonylag keveset vacsorazunk, mert utana jon az alvas, azt meg tele gyomorral nem nagyon lehet…

      1. Ez az eszaki reszekre jellemzo, ti mar kozel vagytok Svajchoz :))) Toszkanaban eselytelen, Romaban vagy delebbre meg inkabb az 🙂

  5. Hàt igen, Magyarorszàgon nem nagyon szokàs a kòzòs vacsora, a megszokott idòben, mint itt. Fòleg nem este 9 kor. Volt aki mondta is nekem, h nem egeszseges este 6 utan fòtt ètelt enni, mert nem emèszted meg lefekvès elòtt. Hàt ehhez hozzà kell tennem, h ha vki fèl 9 kor vacsizik (de inkàbb 8 kor – kisgyerekekkel) es ejfèlkor fekszik, akkor bòven van az emèsztèsre idò ès szerintem egy kònnyù fòttètel (amilyen àltalàban az olasz konyha) sokkal jobban emèszthetò mint a felvàgottak vagy egyèb “hidegek” amit Magyarorszàgon vacsoràzik a tòbbsèg.

    1. egyetertek, en nem vagyok hive semmilyen fogyokuranak (foleg a “nem evosnek”, annal rosszabbat nem tehetsz magadnak sem lelkileg, sem testileg), es nagyon megfelel, hogy napi 3x eszem (ebbol az egyik a rendes – fott etel- vacsora). Sosem degeszre, ami szerintem – ahogy a korulottem levo olaszoknal latom – valahogy errefele teljesen termeszetes. Konnyu, zodseges, halas etelek, husok melle sok salata, ez sosem terheli meg a gyomrot annyira, hogy rosszul aludnek tole. (Hozzateszem, hogy nem vagyok nagy tesztafan, igyekszem kerulni). Es valoszinuleg azok, akik nem vacsoraznak, csak jovet-menet felcsipnek ezt-azt (mert ehesek persze), sokkal tobb kaloriat visznek be a szervezetukbe, mintha leulnenek es megadnak modjat.

  6. Nekem a ket fott kaja sok egy napra. Szerintem otthon kb havonta max. 2x ettem fottet vacsira. Az idoponttal nekem nincs baj, mert akkor eszunk amikor en azt mondom 😛 …persze neha becsuszik este 11kor egy jo kis Dr Otker csokipuding … 😮 🙂

  7. Ezzel kapcsolatban jut eszembe, ami mèg megismerkedèsunk elzò honapjaiban/èveiben fordult tòbbszòr elò (màrmint a mostani fèrjemmel valò kapcsolatunk elejèn), h amikor nàlunk volt Magyaro-on es megkèrdeztem, h nem èhes-e, akkor mielòtt vàlaszolt volna, elòszòr mindìg rànèzett az òràjàra….

Szólj hozzá!

