Országjárás

Pietrarubbia (nel Pesaro Urbino)

Most egy eldugott kis helyről mondanék néhány szót, mert ugyan nem szerepel az ország leglátogatottabb részei közt, de ha valami olyan helyet akarunk látni, aminek különleges hangulata van, érdemes benézni, ha erre járunk.

Marche régiót Toszkánával ellentétben még nem fedezte fel magának a tömegturizmus, tehát ha nyaranta erre járunk, inkább olaszokat, illetve olyan külföldieket látunk, akik a különlegesebb, érdekesebb helyekre vágynak, mondjuk úgy, kultúrturizmusra.

Nem elhanyagolható szempont, hogy az árak sem szaladtak annyira el, mint Toszkánában, és itt kevés az esélye, hogy hangos amerikai, vagy japán turistacsoport rohan át rajtunk bőszen fényképezve.

Pietrarubbia San Marino közelében fekszik, de ha a romagnolai riviérán nyaralunk (Rimini, Riccione), akkor is megér egy kis hegyi autókázást. Bár itt nem olyan magasak a hegyek, mint mondjuk az Alpokban, azért igazi hegyvidéki érzésünk lehet, ha a kanyargós utakon Pietrarubbia felé tartunk.

A falunak 661 lakosa van, de ne is álljunk meg itt, hanem keressük az Il Vicariato feliratot, és bátran vágjunk neki a földútnak, ami leginkább egysávos, és jó ötperces kanyargás után ér csak a középkori borgo-hoz.

Egy kis történelem

A borgo felett található “palota” (Pietra Rubia, vörös kő) 1000 körül épült, és innen, a megközelíthetetelen sasfészekből született a Montefeltro ház, a  vidék későbbi urai. Miután a Montefeltrok kihaltak, 1355-ben a kasély az Egyházra szállt, később pedig Urbino báróié (a fiatalabb fivérek tulajdona) lett, miközben a riminii Malatesták egyre jobban befolyásuk alá vonták. Jött egy hanyatló korszak, mígnem Federico di Urbino 1463-ban helyreállíttatta a palotát, illetve az egész épületkomplexumot, a borgo-t.

Látnivalók, amelyek szerencsére nem muzeális darabként funkcionálnak, hanem tulajdonképpen egy a mai napig élő épületegyüttes:

1000-ben építették a Chiesa di San Silvestro-t, egy icipici kápolnát, amelyben most már Arnaldo Pomodoro rózsaszobra is külön látványosság. Pomodoro, aki leginkább a New York-i ENSZ székház előtt álló szobráról ismert, Pietrarubbia díszpolgára, és itt, a Viacariatoban  működteti művészeti műhelyét Centro T.A.M. (Trattamento Artistico dei Metalli) néven, ahová a világ minden tájáról jönnek a fiatal művészek. Itt van emellett a Centro per l’artigianato artistico del Montefeltro is.

A műhely látogatható, sőt rendszeresen kiállítják az éppen elkészült műveket. Maga a látogatás elég lazán folyik, ha már egy kicsit ismernek minket, netán a panzióban lakunk, elkérhetjük a kulcsot és barangolhatunk a művek közt.

Ott van aztán a Vicariato panzió, az 1400-as évekből származó “palota” felújítva, ahol fejenként napi 30 euró egy szoba, és remek az ellátás. Reggelire a kertben termesztett gyógynövény teákból válogathatunk, de nem rossz a vacsoramenü sem, főleg ha valamilyen rendezvény miatt járunk erre.

A panoráma gyönyörű, az útról semmi zaj nem hallatszik a borgo-ig. Elég egy negyed órára leülni, és egy kávét meginni, teljes a relax élmény. Akik aztán kirándulni is szeretnek, azok csak túracipőt húznak és indulhatnak az orruk után.

Információ:

Ehhez a diavetítéshez JavaScript szükséges.