Mindennapok, Zöld szemmel

Hogyan spóroljunk

Vademecum a spórolásról…. válság van, éppen most emelték az ÁFÁ-t, állandó kiigazítási frászban élünk (mármint költségvetési – állami és családi szinten), mit tesz erre a fogyasztók szervezete? Megmondja a tutit. Hogyan lehet spórolni.

Persze a melegvizet nehéz feltalálni, a nagymamám valószínűleg alapértelmezetten így élt (kivéve persze mondjuk a benzinfogyasztást, hol volt akkor még az autó… :)). Dehát ez egy elkényeztetett, sokáig jólétben a töménytelen fogyasztásban élt nemzet, most nagyon megrökönyödött, hogy egyre nehezebb ezt fenntartani.

Egyébként nagyon érdekes, hogy ezzel a fordított megközelítéssel (hogyan spóroljunk), mennyire találóan festik le az olasz társadalom fogyasztói szokásait. Fogyasztanak. Sokat. Ész nélkül. És fel sem merül nekik, hogy lehet másként.

Miket mond a vademecum?  (Olvassátok el egyébként, aranyos a dolgozat.) Szemezgetek:

  • Tankoláshoz használjuk a szupermarketek saját benzinkútjait. Tegyük tele a tankot, ne 5 eurónként tankoljunk (érdekes, erre minden olasz hajlik… mintha lelkileg jót tenne nekik, hogy “most csak 10/15 euróért tankolok”).  Használják a http://www.prezzibenzina.it -et (árösszehasonlító oldal).
  • Próbáljanak kevesebb autót használni (mármint darabszámra) családilag. Lehet pl. egyszerre indulni otthonról…
  • Érdekes, hogy ebben a kategóriában utolsóként említtetik a tömegközlekedés…. (a helyiek felfogása szerint az már tenyleg a lúzer-kategória :))
  • E-commerce: online sokkal olcsóbban lehet vásárolni. (Mellesleg, ezt én ajánlom nektek: http://www.groupon.it, rengeteg érdekes ajánlattal)
  • Zöldség – gyümölcs: vásároljanak idényzöldséget, és hazait (ez utóbbiban szerintem eddig sem volt hiba).
  • Igyanak csapvizet. Ne nevessetek, és számos olyan olaszt ismerek (pl. a családban is), aki inkabb nem iszik, mint hogy csapból vételezze…
  • Egészség: csökkentsék a magánorvosok látogatását (haha, és még azt mondják, mennyire szuper a közegészségügy – aztán járnak a magánorvoshoz…)
  • Nyaralás: interneten szervezzünk magunknak utazást.
  • Nézzék meg, mit hol vásárolnak. Rengeteg (nem kimondottan gyógy-)terméket vesznek gyógyszertárban, miközben a sarki szpermarketben jóval olcsóbb. De valamiért imádják a patikát – minden sarkon van egy, és ha egyszer bemegyek, sosem úszom meg félórás sorbanállás nélkül.
  • Nem csak a nagynevű márkák léteznek. Kiemelik,hogy az ÁFAemelés a magasabb árnál többet jelent, és érdemes a termék jelllemzőit nézni, nem csak a márkáját.
  • Energiafogyasztás. Le lehet kapcsolni a lámpát. Meg lehet teljesen tölteni a modógépet, mosogatógépet. Lehet 40 fokon is mosni (nem feltétlen kell mindig 60 fokon.) Van már éjszakai áramdíjszabás.
  • Elkerülhetőek a közúti büntetések. (:))
  • Le lehet szokni a dohányzásról.
18 thoughts on “Hogyan spóroljunk”

  1. Én pont most gondolkoztam el, hogy érdemes lenne tömegközlekedéssel járni, és amíg jó az idő, biciklivel. Érdekes, hogy ez olaszoknak ez miért derogál… Ha majd kész lesz a metró Bresciában (ki tudja, mikor), az biztos, hogy igénybe fogom venni, így a belvárosban sem kell majd vagyonokat költeni a parkolásra. Úgy is lehet spórolni, hogy te magad tankolsz, zárás után pedig még olcsóbban megúszod.

    Nem szoktam száguldani, úgyhogy engem nem fenyegetnek a büntetések.

    A dohányzásról már két éve leszoktam a párommal együtt, és ezzel tényleg rengeteg pénzt megspórolunk.

    Szerintem úgy lehet még sokat spórolni, ha oda figyelsz az egészségedre, egészségesen étkezel, rendszeresen sportolsz, és máris nem kell annyit szaladgálni az orvos(ok)hoz. 🙂 Érdekes, hogy anyósom csak a legdrágább orvosokhoz jár, amivel nem értek egyet, szerintem csak pénzkidobás (én legalábbis annak éreztem, amikor nődokinál kétszer fizettem 100 eurót, de mire?!). Amikor haza megyek, igyekszek mindent elintézni (nőgyógyász, bőrgyógyász, a fogorvosról nem is beszélve!), így itt nem kell vagyonokat költenem az orvosokra (gondoljatok csak bele, egy sima fogtömés 250 euró).

    Szupermarket és szupermarket között is van különbség árakban. Lehet keresgélni, mi hol olcsóbb.

  2. jaj végig sem olvastam már is írnom kell…a tankolásról amit írtál…a páromat nem tudom rávenni hogy 10eu-nál többet tankoljon…egyszer le is robbantunk az Aurelián..kifogyott a benzin..úgy kellett stoppolunk..de nem nem és nem hajlandó többet beletenni…azt hittem csak ő csinálja..

    1. és én még azt hittem egyedül vagyok a problémával! az én párom is 5-10 Eurónként tankol, ezért szinte naponta jár a benzinkútra. Nekem ez hihetetlen. A múltkor is csak úgy sikerült rávennem, hogy tele tankolja a kocsit, hogy mondtam, hogy nem szállok be, ha megint 5 Euróért tankol. A mire jó ez kérdésre az volt a válasz, hogy gazdaságosabban fogyaszt az autó így. Na, de ehhez én természetesen nem érthetek, mert nő vagyok. 🙂
      És valószínűleg nagyon gazdaságos a négy kilométerre lévő benzinkúthoz autókázni naponta. 🙂

      1. ezt en sem ertem, miert gondoljak igy… A parom max 20 euroert akar tankolni es persze eleg gyakran, leven naponta hasznaljuk az autot… En meg annak orulok, ha telerakom benzinnel es egy ideig nem kell vele foglalkozni…

  3. szia Halacska!

    ja, ott van a jó kis eurospin..!
    gondolom északon is és délen is…!

    …és ahogy a másik posztban írtam a hsz.-ben: orvoshoz csak itthon..!

    1. Firenze környékén nincsen eurospin (én nem tudok róla), errefelé a lidl van. Én viszont inkább annak a híve vagyok, hogy együnk kevesebbet, de az legyen jó minőségű, ezért maradok pl. az esselungánál. Úgy lehet spórolni, hogy figyeled az akciós termékeket (nagyon jó árakat lehet találni), illetve én otthon főzök (lehetőleg idénydolgokból), még a mh-re is otthon készítem az ebédemet. Ez utóbbit azér tis, mert nem bírok nap mint nap panino-t enni, de még primo-t sem. Másrészt nagyon sok felesleges terméket használnak az emberek (összeszámoltáto, hányféle flakon van a fördőszobákban???), ráadásul még feleslegesen terhelik is a kemikáliákkal a szervezetüket…
      A tankolás neklem örök talány marad, nem jobb és kényelmesebb teletankolni? Akkor rtikkábban kell az egésszel foglalkozni.
      Orvos: én sem az otthoni, sem az itteni orvosoktól nem vagyok elájulva. Tény, hogy fogászhoz, nőgyógyászhoz csakis Mo-n megyek (magánúton), amíg ez lehetséges. És imádkozom, hogy ne legyen nagyobb bajunk. Egyébként itt is az a fontos, hogy legyenek saját jó kapcsolataid/ismeretségeid. Azon keresztül hamarabb bejutsz mindenhova, előbb megvizsgálnak stb stb.

      1. az Eurospin kituno, a sarkomon van-Barilla termèkek àlnèven!, sok nèmet tejyermèk-szuper;1/3 àt koltom, mint a màsik sarkon kevo Esselungàban!! ès egy èvig èn is bizalmatlan voltam, amikor kikerultem , nagyon rà voltam szorulva a harddiscount-okra…
        Magànorvosok a pàciensek lelkènek jobbak-ugyanazt szinesen ès rèszletesen elmondjàk/felìrjàk, amit a mutua-val- ìgy vitatkozhatom betegeimmel, mert màr mindent nem ìrhatunk àt ASL- os impegnativa-ra/ legalàbbis Lombardiàban /
        Most a Campagna Antiinfluenzale-t toroltèk el pènzhiàny miatt, jovore kezdik a Cooperativa-k megalapìtàsàt az ASL- ok pènzhiàny miatt–talàn az appalto-kat kinaiak fogjàk nyerni:-))/…

      2. Igen, ezt akartam is mondani: sokszor az olcso sajat markas termekeket is nagy cegek gyartjak (a lidl-ben is) – na ezert olvasom a sok aprobetut, es veszem azt, amit itt gyartottak (lehetoleg). NEM veszek nemet mozzarellat, meg spanyol zoldseget, meg cseresznyet telen….
        Orvos: nagyon nagyon bizalmatlan vagyok mindennel itt es otthon is. Valoban igaz, hogy az “allami” orvosok nem kommunikalnak a beteggel (tisztelet persze a kivetelnek), de en az elozo haziorvosomat egyszeruen nem is tudtam elerni…
        A mostanival meg probalkozom. Masreszt akinek van ismeretsege: a családban van olyan kepzelt beteg, aki -ha megfajdul a hasa- komplett beltukrozest es hasi ct-t vegeztet (ha van ilyen:), persze mindig kiderul, hogy semmi baja, de tudjak, hova kell menni, es mindig minden (draga) vizsgalatot elvegeztetnek. Nagyon nem helyeslem… a mi, tobbiek szempontjabol sem, mert ugye esetleg annak nem jut vizsgalat, akinek kene, mig a kepzelt beteget eves szinten soktizezer euroert vizsgalgatjak…

  4. Kedves Kinga! Kár, hogy olyan olasz szavakat – és sokat – szúrsz be a mondataidba, hogy nehezemre esik megérteni (nem is beszélve a mondat eleji nagybetűk hiányáról: tehát hol is kezdődik egy új mondat?)

    Magyar billentyűzetet nagyon egyszerű beállítani a számítógépen. Az enyém is olasz, itt vettem kint; én személy szerint utálok ékezetek nélkül írni!

    Amúgy én is egyetértek Gabival, hogy én is inkább a márkás élelmiszerboltokba (Dimeglio, Auchan) járok, csak jobb minőségű élelmiszert vásárolok. Találtam egy hentest, ahol fantasztikus a hús, és nem fizetek sokkal többet, mint egy sima élelmiszerboltban. Jártam már úgy, hogy az Auchban vásárolt disznóhús kemény volt, mint a gumi, dobtam is ki. Inkább a ruhákon spórolok, mint az élelmiszereken, mert ugye ez (is) alapja az egészségnek

  5. LÁJK! 🙂 engem is annyira idegesít a visszafele dőlő ékezet a magyar szavakban, de a legjobb, amikor így írják: o: o” u: ááááá 😀

    …persze ez az egész csak részletkérdés, de a szívemből szóltál. 🙂

    1. ❤ ❤ Azt hittem, meg leszek kövezve a hozzászólásom miatt, de egyszerűen nem bírom elviselni az ilyen írást, a gyönyörű magyar nyelv megerőszakolása!!

      Nem részletkérdés, mert az ilyen írást el sem olvasom!

  6. A tömegközlekedés tényleg nem is létezik a köztudatban. Ha felszállok a buszra, rajtam kívül csak ricsajozó iskolások meg színesbőrű árusok vannak. Hát, én ilyen lúzer vagyok 😀

    1. Attòl fùgg, èn pl naponta ingàzom vonattal Firenze kòrnyèkèn ès velem egyutt rengeteg ember teszi, idevalòsiak, akik a vàrosban dolgoznak ès autoval sokkal lassabban es dràgàbban jutnànk cèlba.

      1. Igen, rengeteg ingázó van, és sztem is jobban megéri anyagilag és időben, mint kocsival járni pl Prato, Pistoia viszonylatban. Mondjuk a vonatok elég szörnyúek és általában tömve vannak, de ennél semmiképp nem jobb vagy olcsóbb másfél órat a dugóban tölteni 20 km megtétele miatt. Viszont a városi tömegközlekedés nagyon alulfejlesztett. És tényleg csak a lúzerek használják (én magam is sokszor, ha napközben a városba kell mennem – de a parkolási nehézségek és díjak miatt még így is megéri).

  7. Elnèzèseteket kell kèrnem, de 50 èvesen egy-egy kommentèrt nem àllìtom àt a billentyuzetet..mert ugye 99 % ban egyèbre hasznàlom olasz nyelven: szimultàn dolgozom a gèpen…
    A moderàtor Gabi, majd szòl, ha sok a kisbetu ès èkezethiàny..
    ès nevetos fejecskèket se tudok csinàlni, csak èloben:-))
    Mèg a mobilom is fekete-fehèr, mint a Flinstone csalàdè…

    Pròbàlom fordìtani az olasz kifejezèseimet
    Campagna antiinfluenzale: Influenzaoltàs program
    appalto- hàààt magyarul azt hiszem szerzodès, amit tobb versenykèpes ajànlattal a legolcsòbb àrat kìnàlò nyer meg…
    A cooperativa: anno szovetkezet volt, ma kft szerusèg, Olaszorszàgban nagyon elterjedt, a kòrhàzak szinte minden alkalmazottja cooperativa-kkal van alkalmazva (menza, segèdàplòszemèlyzet, takarìtòk stb)(a mukodèsi elveikrol azt hiszem Gabi tudna rèszletesebb magyaràzatot adni)

    kozlekedès:
    èni is ingàzòkènt jàrtam Milànòba egyetemre, kòrhàzba. majd ott metrò, busz-most is ìgy csinàlnàm-vonaton lehet olvasni, tanulni (Ferrovia Nord kicsit tisztàbb, mint az àllami vasùt)
    De itt ahol lakunk a svàjci hatàr alatt egy nagykozsègben, ha nincs kocsid, a gyereked a vàrosi gimiig 7 km-t 1 òra 15 perc alatt tesz meg!!! ès a bèrlet àràròl ne is beszèljunk!

    utazàs:
    mostanàban sok jò, olcsò last-minut utazàst fogtam ki:
    http://www.borsaviaggi.it/
    http://www.yallayalla.it/

    1. En sem mindig allitom at a billentyuzetet, neha meg belezavarodom, hogy eppen melyiken van :)))
      Az appalto magyarul közbeszerzés.
      A cooperativa valoban szövetkezet alap fordításban, de igazan nincsen pontos megfelelője a mai magyar viszonyok közt. Északon itt nagyon elterjedt, és nagyon alacsony áraival sok közbeszerzést tudnak megnyerni, minden szektorban (az egészségügy tipikusan az a hely, ahol ezzel próbálják lenyomni az árakat – egyben sok hátrányos helyzetű embernek munkát adva). De ez már túlmegy a komment keretein, mert ennek az egész cooperativa-s működésformának sok évtizedes hagyományai vannak, adott politikai/gazdasági környezetben.
      Kocsi: én is rosszul éltem meg azt, hogy kocsihoz kellett kötnöm magam. Tudom, hogy sokak számára státuszszimbólum (különösem errefelé), stb stb, de én szeretem a normális tömegközlekedést (ha van, persze), nem szeretek egyedül elfüstölni egy csomó benzint, és egyébként is egészségesnek tartanám, ha napi szinten kellene gyalogolni (esetleg biciklizni).

  8. Sziasztok,

    itt az Iperall a divat. Ott lehet mindent beszerezni, ami jó minőségű és még megfizethető. (plusz az akciókat is ott lehet a legjobban kihasználni. Farmer – 10 euró…)
    Sajnos én a Lidl-lel megjártam. Otthon jó tapasztalataim voltak, gondoltam, kipróbálom. A töltött tésztájuk megfőzhetetlen… Kemény marad és kész.
    Nekem pont az fájt, hogy az autómra nincs már szükségem… Mielőtt végleg hazavittem volna 7 hónapot állt úgy a garázsban, hogy szinte rá se néztem, otthon meg a lában volt. 🙂
    Igaz, abban a szerencsés (?) helyzetben vagyunk, hogy a munkahely és a lakás 200 méter.
    Mi teletankolunk. Mert ha elővesszük az autót, akkor messze megyünk. Talán csak ezért van…
    Itt egyébként sokan bicajoznak. Csak azok járnak autóval, akik későig, vagy a városon kívül dolgoznak, esetleg messzebb laknak.
    A tömegközlekedés NULLA. Itt ugyan megáll a busz, de ha csak a kórházig akarok elmenni, már át kell szállni. Ez ezért is nevetséges, mert ezen a környéken sok az öreg, akik nem járnak kocsival.
    Apropó autó: erre nem járnak vadi új gépekkel, sok Fiat Panda, öreg Bravo, és régi rendszámú autó fut. A legtöbbjük kicsi is, nem csak öreg. Nem csinálnak presztízs kérdést belőle. Menjen és kész.
    Az orvosok – sajnos – csapnivalóak és drágák. Szerencsére találtam egy fél magyar dokit a helyi kórházban. Nagyon kedves, szerintem ha nagy baj lenne, számíthatnék a segítségére. De azért nem erőltetem.
    A fogorvosunk koreai. 🙂
    És mi a fűtéssel akarunk ebben az évben megtakarítani, mert eddig a bár fűtése – főleg az én magyar agyamnak és szememnek – egy vagyonnak tűnt. Sajnos a társasházak fűtése centralizált, és nem éri meg lekapcsolni, mert azzal is ugyanannyit kell betenni a közösbe. Leválni pedig lehetetlen. Itt a bárban teszünk most rá egy halvány kísérletet, de ki tudja, nem fog-e valakinek nagyon fájni.
    És amin nagyon sokat lehet spórolni: a telefon. Internetes telefonnal beszélek az otthoniakkal. Havi 400 perc cirka 15 euró.

    Üdv.

Szólj hozzá!

