Mindennapok

Hajótörés

A magyar sajtó is bőven beszámolt a hétvégi eseményekről, és persze itt egész hétvégén ez volt a hírcsatornák, – műsorok fő témája.

Arról meg vagyok győződve, hogy amikor ilyen katasztrófák / balesetek történnek, az olaszok gyorsan és jól reagálnak – segítség szinten.  Mivel ez egy földrengéseknek, földcsuszamlásoknak, tengernek kitett ország, fel vannak készülve mindenre. Hogy aztán az újjáépítésnél ellopják a fele pénzt, és körbekorrumpálják egymást, az már nem válik dicsőségükre (ld. még az aquilai földrengés utáni újjáépítést).

Az is biztos, hogy mikor ilyen nagyságrendű baleset következik be, akkor az érintetteknek nagy része még a hamar érkező segítséget is későinek találja, ezt is teljesen megértem.

Hogy itt mi is történt pontosan, azért azt érdemes egy kicsit részletesebben is elképzelni. Adott egy négyezres utazóközönség, 60 országból – azaz legalább 50 nyelven beszélnek.  A baleset éjszaka történt, és eleve egy órás késéssel jelezték a  parti őrségnek (a kapitányra még visszatérünk).

Ilyenkor szerintem még a legjobban megszervezett, mentési gyakorlatokkal felkészített személyzet (és főleg az utazóközönség) sincs arra rákészülve, hogy 1) pánik tör ki, mindenki mentené a bőrét, ahogy a pillanatban neki jónak tűnik – ami persze eszméletlen káoszt okoz egy perc alatt, 2) mivel nem egy nyelven beszélnek, elképzelhetetlen nehézségeket okoz maga a kommunikáció, ami nélkül ugye szinte lehetetlen is rendezetten megoldani bármilyen akciót.

Az már az utazásszervező cég sara, hogy 70 emberrel több volt a fedélzeten, mint ahány a hivatalos  listán – ezért nem tudták még tegnap sem véglegesen összevetni az adatokat.

Ha még hozzátesszük, hogy 4000 hajótörött érkezett egy hatszáz lakosú szigetre, ahol ennek dacára pár órán belül megnyitottak minden iskolát / nagyobb termet, hogy egyáltalán legyen hová betereleni az embereket, minden bárt / kávézót / éttermet, hogy enni tudjanak nekik adni, és minden patikát, amelyet másnap reggelre gyakorlatilag teljesen kiürített a szükség, akkor azért mégis azt kell mondjuk, hogy ez emberfeletti teljesítmény. Hogy a távozó hajótörötteken tiszta és száraz  ruha volt, az bizony a helyi lakosoknak a segítségén múlt. Tegnap estére persze megérkeztek a nagy civil szervezetek csomagjai is, de alapvetően a helyiek nyúltak be a saját szekrényükbe, hogy felöltöztessék a baleset áldozatait.

Ami ilyen esetekben elképesztő, az az, hogy micsoda specialisták vannak: egyrészt a tűzoltók búvárjai (sommozzatori dei Vigili del Fuoco), aztán a gruppi di speleosub dei Cnsas (Corpo nazionale soccorso alpino e speleologico)  – ez kimondottan a barlangi balesetekre szakosodott csoport- e della Fias (Federazione italiana attività subacquea) – ők meg a búvárok specialistái. Ők mennek végig a víz alá került részeken, hogy megtalálják a holttesteket. A fenti részeken pedig 9 kutya (tűzoltóságé) segít a túlélők megtalálásában (cani dell’unità cinofila toscana dei Vigili del Fuoco).  Szinte elképzelhetetlenül nehéz a hideg vízben a labirintusszerű szobák / folyosók átvizsgálása, amit két napja folyamatosan csinálnak a búvárok. 45 perc alatt egy csoport 11-12 szobát tud ellenőrizni. Mivel a hajón 1500 kabin van, ennek egy része (harmada legalább) víz alatt van, el lehet képzelni a keresés nehézségeit.

A kapitányról pár szót: ha igaz, hogy maga kormányozta a sziklára a hajót, és hogy elsőként hagyta el azt (és annak ellenére sem ment vissza, hogy a hatóságok nyomatékosan kérték rá), akkor nyilván megkapja majd a büntetését (már letartóztatták), sajnos nem vet jó fényt az egész tengeri turizmusra, hogy ilyen embereket alkalmaznak, és hogy ilyen pontatlanul szervezik az utat (ld. még utaslista). És persze az, hogy a személyzet is ilyen sok országból érkezik, sok esetben nulla felkészítéssel, persze költségcsökkentő, de baj esetén nehezítő tényező (ajánlom minden fiatal figyelmébe, akik az ilyen tengerjáró hajókra vágynak dolgozni).

Akárhogy is, szerintem még mindig jobb, hogy egy sziget közelében történt mindez, mint ha nyílt tengeren lett volna. Remélhetőleg szigorítani fogják a hajózási feltételeket és a dolgozók felkészítését. Ezzel persze nem mentik meg a hat áldozatot, de talán sikerül elkerülni az ilyen baleseteket a jövőben…

Most pedig az eltűnteket kell még megtalálni (16 fő) – remélve, hogy nem a hajón voltak, hanem a listák nehézkes egyeztetése miatt nincsenek meg, és menteni, ami menthető a gázolajból. Mert ha a teli tárolók a tengerbe ömlenek, az évtizedekre súlyosan károsítaná a Toszkán partokat.

Advertisements

8 thoughts on “Hajótörés”

  1. az én férjem ma fog kihajózni szardiniáról, Róma felé… aggódom kicsit, de sokat szállunk gyerekkel is hajóra. én utálom. mindig káosz, tömeg, üvöltözés. igaz az nem luxushajó, hanem csak ilyen menetrendszerű traghetto, de vannak rajta bőven…

    pont odafelé el is töröltek egy járatot, mert viharos volt a tenger..másnap a felgyülemlett utasokra 1 azaz egy szerencsétlen kasszást helyeztek ki, mindenki vele balhézott mintha tehetne bármiről…úgy mesélte a párom…

    1. Ezek szerint Szardinian laktok? 🙂 szep lehet, de munka szemponjabol ha lehet, meg rosszabb… Esetleg a turizmusban lehet szerencset probalni. De ahhoz meg nem eleg nagy, epp eleg nekik a sok rokont benyomni valahova dolgozni…

  2. nem, Rómában….ill. 50.km-re onnan…
    csak a családjához meg látogatóba Szardiniára..

    szal. ingázunk..én bp.-róma-szardinia,
    férjem ugyanez…csak visszafelé…pff..

Szólj hozzá!

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s