Zöld szemmel

Használt olaj – mi legyen vele?

Én magam is szenvedek a problémával, és néhány olvasó is kért infot arról, hogy mi legyen a használt háztartási olajjal. Ugyan én szinte sosem sütök bő olajban semmit (az elmúlt négy évben összesen 3-szor készítettem rántott húst :)), de lehetetlen teljesen kiiktatni az életünkből az olyan ételeket, amelyek használt olajat hagynak maguk után.

Tehát a megoldás: (olvassatok róla bővebben itt vagy itt) léteznek ún. isole ecologiche comunali, ahol le lehet adni az összegyűjtött olajat. Tudom, macerás a dolog, de szerintem ennyit rászánhatunk az életünkből, hogy ne a saját vizeinket szennyezzük.

 

14 thoughts on “Használt olaj – mi legyen vele?”

  1. Igen, erről beszéltem. 🙂 Nálunk ez a szelektív kukák mellett van, úgyhogy nem is macerás.
    Anyukám az utóbbi időben otthon kókuszzsírral főz, állítólag sokkal egészségesebb főzésre, mit a többi, és sokszor újrahasználható.

    1. Hm, en azt meg nem probaltam. Izileg milyen? Es hogy-hogy sokszor ujra lehet hasznalni? Nem kartekony az egeszsegre???
      Sajna itt keresni kell ezt az isola ecologica-t. Odafigyelest igenyel, hogy elvigyuk az olajat a megfelelo helyre stb.
      Nalunk egyebkent (Firenze hegyvidek) a szemetkitetel is maceras, adott napokon csak adott dolgokat visznek el. Ha elobb megtleik a szemetes, akkor le kell vinni a varosba. Es hat nyaron mondjuk a lebomlo dolgok egesz budosek tudnak lenni.

    2. Én is kókuszzsírt használok a főzéshez, mert azt olvastam, hogy ez egyetlen olaj, amit ha felhevítesz, nem keletkeznek benne rákkeltő anyagok. Csak sajnos most nagy bajban vagyok, mert bárhol kerestem (Auchan, Fungo bio), sehol sem találtam kókuszolajat 😦 Ami van, azt Magyarországon vettem, a finomítatlan, bio változatot. És a legjobb benne, hogy szagtalan, nem bűzlik a lakás 2-3 napig, ha mondjuk rántott húst készítesz.

      1. Na most mar en is ki fogom probalni… Csak meg kell talalni a beszerzesi helyet… Koszi a tippet 🙂

      2. Hol kapható Mo-on kókuszzsír? Anyám azzal főz (tényleg teljesen semleges), de Bp-en csak az Ázsia boltban láttam, aranyáron (pralinét akartam csinálni karácsonykor).

        Mo-on a MOL-kutak gyűjtik a háztartási olajat is (feldolgozzák, de nem emlékszem, mit csinálnak belőle).

  2. Én semmi különös ízt nem éreztem rajta.
    Tuti, hogy nem kártékony újrahasználni, különben anyukám nem tenné! (Alapból undorodik az olasz újrahasználásától.) De van erre tudományos magyarázat is.
    Guglizva sok infót találni a neten, pl: http://www.fittnok.hu/kokuszzsir

      1. Gondolom, ismered az antalvali.com -ot, de azert megirom, hatha valaki meg nem… 🙂

  3. Anna,megkèrdezhetem,te merre laksz? Kìvàncsi lennèk hol megy ilyen gordulèkenyen a szelektìv szemètgyujtès……mert mi 2km-re lakunk Svàjctòl,de az olajgyujtès egyàltalàn nem megoldott (mondjuk màs sem).

    1. Szia Zsu! Francavilla al Mare-ban lakom, itt van az a híres olajgyűjtő! De lehet, hogy csak mázlim van, és egész Abruzzo-ban ez az egyetlen, őszintén szólva máshol még nem láttam a környéken.

      Amúgy attól, hogy van egy ilyen bödön, nem mondanám, hogy gördülékenyen megy a szel.hull.gy. Vannak szelektív kukák, meg persze van mindenhol “mindenes kuka”, és sokan válogatás nélkül abba dobnak mindent. Szóval fakultatív a szelektálás.

      De 5 km-el odébb például a másik rendszer működik, megadott napokon viszik el a megadott típusú hulladékot. Macerásabb de szerintem ez jobb, mert legalább így meg is csinálják az emberek, nincs más választásuk, ha másért nem, mert félnek a büntetéstől (mert előfordul, hogy ellenőrzik, és ha nem jól szelektálsz, bünti jár érte!)

Szólj hozzá!

