Firenze

December 8

Olaszországban ünnep december 8.  a szeplőtelen fogantatás katolikus ünnepe, amit állami szinten is szabadnappal ünnepelnek. Idén szombatra esik, ezért tehát nehéz lesz észrevenni – bár a környezetemben élők annyira hozzá vannak szokva a december eleji hosszú hétvégéhez, hogy többen szabadságot vettek ki péntekre 🙂

December 8. a karácsonyfa díszítésének napja is, ekkor állítják fel az olaszok a fát.

És persze beindul – de nagyon – a vásárlás. Mág akkor is, ha az előzetes felmérések alapján idén is kevesebbet költenek az olaszok (-3%) a karácsonyi ünnepekre, mint tavaly. Dehát tudjuk – és ez mindenhol így van -, hogy karácsony táján mindeki megpróbálja kihozni a maximumot a családi kasszából.

Decemberben az olaszok összesen kb. 36,8 miliárd eurót fognak költeni (Confesercenti felmérés). A megkérdezettek 38/-ának ez lesz az elmúlt évek legnehezebb karácsonya, bár tegyük hozzá, hogy sokaknak a karácsony jó alkalom az általános negatív hangulatból való kiszakadásra: 54% szerint az ünnep segít elfeledni a válságot és a jövőtől való félelmet.

2010 óta 8%-kal emelkedett azon családok száma, akik a rendes fizetésükből nem tudják kihúzni az egész hónapot: idén a családok 28%-a csak a hónap harmadik hetéig ér el, 13%-uk csak a hónap feléig.

Persze ajándékot mindenki megpróbál vásárolni, még akkor is, ha összességében erre a tavalyinál 14%-kal kevesebb pénzt szán. Amit most már 17%-ban online tervez megvenni.  És egyre többen virtuálisan kívánnak ismerőseiknek boldog karácsonyt (twitter, skype, facebook).

A hangulatba kerüléshez íme egy firenzei programajánló:

december 8-án szerte a városban délutáni koccintásra hívnak panettonéval és borral.

La degustazione del Panettone Tre Marie proseguirà per tutto il mese di dicembre in alcuni dei locali più di tendenza di Firenze:
  • Fusion Bar & Restaurant in Vicolo dell’Oro 3, in orario aperitivo nei fine settimana;
  • Picteau Lounge c/o Hotel Lungarno in Borgo San Jacopo 14/r, in orario aperitivo nei fine settimana;
  • JK Place in Piazza Santa Maria Novella 7, in orario aperitivo e brunch nei fine settimana;
  • Golden View in Via dè Bardi, durante la merenda natalizia nei fine settimana;
  • Concept store Lungarno Details, Lungarno degli Acciaiuoli;
  • Bottega artigiana di Riccardo Barthel in via dei Serragli 234/R;
  • Colle Bereto in Piazza degli Strozzi, durante la merenda e il brunch nei fine settimana, e per l’intero pomeriggio dell’8 dicembre con musica del DJ Andrea Anedda dalle 14 fino alle 18.

Info itt található.

 

20 thoughts on “December 8”

  1. Szia Gabi – és mindenki!
    Már Magyarországon megcsömörlöttem attól, hogy a karácsony így elüzletiesedett. Ezért a családomban már évekkel ezelőtt megegyeztünk abban, hogy ajándék legfeljebb a gyerekeknek, de mi nem ajándékozunk. Viszont karácsony napján, ha végre együtt az egész család, együtt töltjük az egész napot. Együtt takarítunk, díszítjük a fát, főzünk, együtt eszünk, és mindenki nagyon vidám. Együtt gyújtjuk a gyertyát és képzeld, együtt énekeljük a “Mennyből az angyalt”. Aztán együtt vonulunk a templomba az éjféli misére . egyszer egy évben együtt.
    Sajnálom a mai gyerekeket, akik nem élhetik át azt a karácsonyt, ami nekem mindig egy csoda volt. (Látom az unokaöcsémen.) Egyszerűen azért, mert az összes üzletben ott villog a karácsonyfa, minden ünnepien feldíszítve… És épp a legfontosabb vész el, ebben a bevásárló rohanásban… nem? Persze, amikor ajándékot veszel a szeretteidre gondolsz… ez is igaz.
    Én sokszor voltam nagy gondban, hogy mit is vegyek a szeretteimnek, hiszen mindenük megvan… legalábbis ami nagyon fontos. Esetleg egy-egy könyv, illatszer jött számításba. Aztán ezt is elhagytuk.

    1. igen, en alapvetoen mindig csunyan nezek ezekre a felmeresekre, mert utalom, hogy a karacsony csak arrol szol, hogy mennyit kolt az ember. Raadasul olyan sok targy vesz minket korul, hogy en kifejezetten kerem, hogy senki ne vegyen semmit, mert csak zavar. A csaladban is a minimumra csokkent az ajandekozas, a gyerekeknek mindig van valami- bar oszinten szolva teljesen felesleges a ketezredik jatekot megvenni, ugyis mar reges regen tul vannak azon a mennyisegen, amivel meg erdemben tudnak jatszani.
      Viszont en a paromnak mindig valami esemenyt ajandekozok, igy voltunk pl. a Vigszinhazban az Ossztancon (mert a magyar szoveget nem ertene ugye, de az eloadas jo kis tortenelemlecke is volt egyben :), a 8. keruletben tematikus idegenvezetesen (angolul – en is nagyon elveztem :), a Planetariumban Pink Floyd Show-n, a lathatatlan kiallitason (angol vezetessel), koncerteken, muzeumokban stb stb. Targyakat nem veszek es nem viszek haza, hiszen pont azon kuzdok, hogy ne boritsanak el a targyak otthon.
      Iden meg gondolkozom, mi legyen az ajandek-elmeny 🙂 mert az jo, hogy megallunk egy pillanatra, gondolunk egymasra, sot, torjuk a fejunket, hogy mivel okozhatunk oromet.
      Ha van jo otletetek Bp-en, akkor szoljatok :))

  2. En is arra probalom “nevelni” a paromat, hogy felesleges targyakat venni, ami kell, szerencsere megvan. Ket eve igy mentunk el Panariello estjere La Spezia-ba (neki eszebe se jutott volna, pedig kedveli, en meg anno nem is nagyon ismertem), tavaly meg egy umbriai hetveget ajandekoztunk magunknak (bar csak marciusban mentunk el) es melle egy kis aprosagot, hogy azert legyen valami a fa alatt:) Idenre meg nekem sincs otletem, meg gondolkodnom kell rajta, bar a parom mar attol is boldog, ha csinalok neki dios bejglit:) Egyebkent nekunk is az a legfontosabb, hogy egyutt legyunk.

    1. èn szigorùan dec 24èn àllìtom a fàt ès Szentestèt unneplek-ìgy vezettem be, anyòsom beletorodott..a Jèzuska is este jon, mint règen Otthon…de a hangulat sose lesz ugyanaz…a gyerekek felnottek, eltunt a varàzs,senkinek itt a csalàdbòl eszèbe nem jut , hogy 21 èvbol 2 Karàcsonyt toltottunk MOon, a tobbit mind itt..ès az egyetlen kìvànsàgom lenne az ev 365 napjàbòl a Karàcsonyt megint otthon unnepelni…..

      1. Kinga! Lájkoltam… Pedig eddig csak két karácsonyt töltöttem itt… És ezt is itt fogom… 😦
        Én is csak 24-én állítom a fát. Szerencsére a páromat ez nem érdekli. De szerettem volna ha csak egyszer az életében megtapasztalja, milyen ha egy CSALÁD ünnepel együtt. Mert neki ez sosem jutott (pedig nem gyerek már… sőt.) De erről már írtam.

  3. Tudjátok otthon miért jártam a karácsonyi kirakodós vásárokat? Forralt borért…. Mert olyan jó illata van… 🙂 Itt van ilyen? – én még nem láttam – Csinálnék otthon, de fűszert nem hoztam hozzá, itt meg nem lehet kapni 😦
    (Nem, nem vagyok ivós, de ez hiányzik…:-) )

      1. itt errefele szokott lenni “vin brulé” nagyon hasonló ízű forraltbor.
        (itt=cervia, cesenatico, ravenna)

      2. az az, vin brule (franciaul eredetileg, ki tudja miert, a francia szot hasznaljak az olaszok is).

  4. Nekem örömet okoz, hogy most megvehetem azt a barátaimnak, amiről tudom, hogy vágytak rá és/vagy nagyon örülnének neki. Ajándékot én azért nem szeretek kapni, mert a meglepetésnél nehéz eltitkolni, ha valami nem tetszik.. és úgy néz ki, h szinte senki nem érti az ízlésem, mert hűűűha micsoda ajándékokkal leptek már meg 🙂
    viszont vásárlás ide karácsonyi cécó oda, én nagyon élvezem azt amikor rátalálok egy-egy olyan dologra amit egyszerűen muszáj odaajándékoznom az egyik barátomnak.

    mondjuk nekem más, mint nektek, nekem nem hiányzik egy magyaro-i karácsony sem, nekem csak rossz emlékeim vannak a családi ünnepekről, meg a kényszerszünetbeli összezártságról

    élvezem h most végre olyan karácsonyom lehet amilyet én teremtek meg… semmi egyházi sallang (nem vagyok hívő), semmi dráma… csak az öröm az arcokon, amikor meglátják mit kaptak 🙂

    + a karácsonytémájú fülik (love) 😀

    1. A vin brulè az a forralt bor ès errefelè nagyon is hogy elterjedt az unnepek elott a tereken,vàsàrokon àruljàk.
      Eleinte èn is ragaszkodta az otthoni szokàsokhoz de a gyerekek kèrèsère mostmàr mi is 8-àn àllitjuk fel a fàt,hiszen az oviban-iskolàban a tobbiek mesèlik hogy nekik màr van ès ok is szeretnènek.Igaz otthon Magyarorszàgon unnepelunk de igy itt is van fa ès otthon is.Sot Mikulàs jon 6-àn is meg ugye Karàcsonykor is(csak 6-àn làthato Karàcsonykor nem).Es nem tudom èszrevettètek-e de itt nem szokàs az advent a az adventi koszoru pedig az is olyan szèp amikor meggyujtjuk a gyertyàkat.
      En mindig hangsulyozom nekik,hogy az o kettos szàrmazàsuk dupla orom ès èlvezet.Pl ilyenkor meglepi az egèsz honap.Tèlapo,karàcsony,Befàna.Legyenek buszkèk a kèt nyelvre ès arra hogy kèt kulturàba szulettek bele.Es szerintem nagyon fontos hogy ahol èlunk vegyuk àt annak az orszàgnak a szokàsait.

      1. Igen, szerintem meg a parom szerint is az egy plusz dolog, ha az embernek ket kulturaja van. Alapvetoen a parkapcsolatrol is ugy gondolja, hogy mekkora mazli, hogy ket kulonbozo szokasrendszert adunk ossze, es ket otthonunk van. Meg kell mondanom, hogy eleg rugalmasak vagyunk szokasilag, mindig az van, ami eppen alakul. Pl. az elmult 2 karacsonyt itt toltottuk, teljesen olasz modra, az olasz csaladdal. Iden haza keszulunk es otthon lesz az otthoni szokasok szerint a karacsony. A gyerekeknek meg kulon jo, ha ugy adod at az egeszet, mint egy jo, pozitiv, gazadagito dolog.

      2. Teljesen igazad van, és ahol gyerekek vannak, ott ez nem is kérdés… 🙂
        Örülök, hogy így csinálod!
        Örömteljes decembert! 🙂

    2. Alapvetoen en sem idealizalom a szokasokat, rengeteg idegesito szokas van, es mindenkinek megvan a heppje a csaladban – egyes csaladokban tobb, mashol kevesebb, de mindenhol van problema (ami persze ugyanugy idegesit unnepekkor, mint maskor, sot, az osszezartsag miatt meg jobban is). Az ajandekozasnal: ha latok egy-egy aprosagot, ami valakinek oromet okoz, akkor azt megveszem karacsonytol fuggetlenul. De ha nincs otletem, akkor nem eroltetem..

Szólj hozzá!

