Étel - ital

Természetes

Ugyan Firenzében élünk, de a napokban gondolkoztam el azon, hogy mennyivel több helyi termékhez és konkrétan a környéken termő növényhez férek itt hozzá, mint Budapesten.

Igaz, hogy nem a város közepén lakunk, hanem a környező dombok egyikén, olívafás, nagyon zöld parkban, de az is igaz ugyanakkor, hogy kocsihoz vagyok kötve (még ha csak napi pár km erejéig is, de a közösségi közlekedés addig már nem ér el), és a firenzei büdös, szennyezett levegőt szívom napközben.

Sajnos nem tudom kivonni magam a nagy olasz szeméttermelésből sem, bár ahol lehet, ott lázadok (pl. a szupermarketben nem veszek minden egyes zöldségvásárláshoz egy új kesztyűt, hanem minden kabátban tartok egyet, amit újrahasznosítok), alapértelmezetten szelektálom a szemetet, és eleve próbálok csak szükséges dolgokat venni, nem halmozni az értelmetlen, eldobható, nem lebomló dolgokat, sem pedig élelmiszereket, amit nem eszünk meg.

Lámpákat, energiát lekapcsolunk, kikapcsolunk, ha nem használjuk, a fűtés akkor megy fel 19 fokig a lakásban, ha valami nagy mázlink van (egyszerre anyagi megfontolásból és az energiatakarékosság jegyében). Kettőnk ruháival egy akkora szekrényt töltünk meg, amibe EGY átlag olasz ruhatárának a fele sem férne be.

Csapvizet iszunk, esténként főzünk (nem veszünk előre gyártott, félig kész ételeket). Veszem ugyan a mulino bianco-s reggeli merenda-t időnként, de szinte mindig van otthon házisüti – ha már az olaszoknak édes a reggeli, legalább ne iparilag gyártott legyen.

Próbálok minél kevesebb kemikáliát tartalmazó tisztálkodószert használni, mostanában még az enzimes tisztítószert is otthon készítem (bevált, főleg felmosáshoz). Ahol nem vált be a természetes szer, ott a boltit veszem, de abból legalább a környezetkímélőt. Vannak persze területek, ahol egyelőre nem sikerült megtalálni a jó megoldást: pl. a sminktermékek nehezen helyettesíthetők természetessel, mert hogy lényegüket tekintve nem természetes dolgok.

Siepe di rosmarino e muro a seccoAmi viszont nagyon könnyű itt – éljen a mediterráneum! -, az az, hogy zsályát, rozmaringot, babérlevelet, borsikafűt télen-nyáron a parkban szedek, medvehagymát csak tavasszal 🙂 A rozmaringot sövénynek is használják, mindenhol a környéken. Évente egyszer nekiállok bodzát gyűjteni, abból van a téli tisana.

A fügét szintén elég a környező fákról leszedni, abból lesz (többek között) a lekvár télire. Gránátalma is szembejön ősszel (legutóbb Calenzano utcáin), annyi mindenképp, hogy az éves 2-3 darabot letudjuk.

bietolaselvatica2Most van folyamatban az első olívabogyókészítő kísérletem (egyelőre nem állok jól, még ehetetlen, de folytatom a sós vízben áztatást…), és a legújabb őszi felfedezés az, hogy vadon nő a rengeteg vadspenót/mángold. Ez most hetente többször is étlapon van. Ahogy tavasszal a vadspárga volt hetekig a sztár.

A 78 éves szomszéd Danilo gombát szed ilyenkor, és ha összefutunk, mindig ránktukmál egy adagot (nem kell nagyon erőlködnie).

Mézet, olajat a saját vagy szomszédos parkban termelőktől vehetem, és a tőlünk kettővel odébb található birtokon zöldséget és tojást is kapok (bio és elég jó áron van). Nem beszélve a legújabb csodáról: bio durumbúzát is termel a bácsi, amit egy 900-as (nem 1900, hanem 900!) évektől működő malomban őröltet meg. Nagyon finom az íze, most próbálom többféle ételben felhasználni.

Szóval urbanizáció ide vagy oda, igyekszem… 🙂

26 thoughts on “Természetes”

  1. Szia Gabi, most senki nem mondhatja, hogy csak rosszakat írsz!
    Kár, hogy itt északon nem így mennek a dolgok… 🙂 Vagy csak én lakom rossz helyen?

    1. 🙂 mi azert “mediterranabb” helyen lakunk 🙂 ha nem tevedek, nalatok a klima kb. olyan, mint Mo-n, vagy esetleg nyaron huvosebb. Itt telen is nagyon ritkan megy 0 fok ala (most eppen itteni szemmel hideg van!), es nagy a paratartalom, szinte mindig.
      Az mondjuk kulon mazli, hogy mi egy olyan helyen berlunk lakast, ami egy regi villaepulet, a korulotte levo hatalmas parkkal. A szomszedoke is nagy park, es nem feltetlen huznak keriteseket koze, tehat szabadon lehet jarni-kelni, novenyt szedni 🙂

    1. Igen, itt is hivatkoztam ra (az enzimes tisztitoszer) 🙂 remiszto, h egy atlagember micsoda mennyisegu kemikaliat megeszik es magara ken. Szerencsere egyre tobben kezdik ezt problemakent felvetni. Az olaszok nagyon fogyaszto nemzet, de azert varosi kornyezetben egyre tobb olyan emberrel talalkozom, aki foglalkozik ezzel. Na persze meg igy is kevesen vagyunk…

    2. Akartam kerdezni, hogy te hasznaltal-e sminktermekeket, amit naluk vagy mashol vasaroltal? En most a DM oko termekeit hasznalom, de nehanynak nagyon nem szeretem az illatat (eleve, miert van illata, ne legyen, foleg ne eros!), vagy mas gond van vele. Ismertek, probaltatok mas mindenfele karosanyagmentes sminktermekeket?

      1. Én kipróbáltam pár natúr sminkterméket, pl. a DM Alverde termékei közül egy sötétbarna szempillaspirált….nem rossz, de nem valami tartós, hamar lekopik. Viszont amit nagyon szeretek az a Terra Naturi kompakt púdere és általában ennek a márkának a termékei, egy baj van vele, h. csak a Müllerben kapható, errefelé pedig ugyebár ne is ábrándozzunk német eredetű drogériákról. Úgyhogy egyelőre otthon bevásároltam az általam használt natúr termékekből és minden hazaút alkalmával újra feltankolok. Próbálkoztam itt is hasonló termékek keresésével, de normális natúr sampont egyelőre nem találtam. Mikor érdeklődöm, az eladók általában csak nyugtázzák, h. hát igen, nekem biztosan szükségem van a natúr termékekre, mivel szőke hajú, kék szemű, világos bőrű vagyok, de sajnos nekik olyan nincsen…

      2. Sampont en mar talaltam, itt is linkeltem az errol szolo bejegyzest. Most epp egy tricorene nevut hasznalok. Itt Fi-ben nagyon sok ilyen termek van, az elmult par evben terjedtek el. En a saicosatispalmi.it oldalon szoktam ellenorizni, hogy jo-e a termek. Ott lehet rendelni is. Persze egyeni, kinek mi jon be a hasznalattal. Par dolgot en is dm-bol hozok otthonrol, esetleg olcsobban is.

  2. Kulonben koszi a tèmàt.Itt legalàbb nem “nèznek ki” miatta….mostanàban komolyan piszkàlja a csoromet,hogy az emberek ,ahelyett ,hogy vàllon veregetnènek-(persze nem vàrom el),-szinte lenèznek a hozzàd hasonlò nèzeteim meg a hozzààllàsom miatt.

    1. Jaj, Zsu, ez Olaszország. Tapasztalatom, hogy a korosztályunk béli nők nem tudnak főzni, azt sem tudják, mi a mángold…a többiről is csak az “összetevők” között olvasnak – már ha tudnak olvasni. Bocs…
      Amit ismernek: víz, gáz, só, pasta, melegíteni való szósz vagy feltét.
      Ne szemetelj? Ne használj 400 db műanyag izét? Ne hajítsd ki a kocsiból az útra a lejárt parkoló cédulákat? Ne a parkban szórd el az üres sörös üveget?

      És akkor hol vagyunk a saját gyártású, saját főztű, saját termelésű, gyűjtésű élelmiszerektől vagy a természetes kozmetikumoktól? (a körömlakklemosót sem ismerik errefelé. Elegáns (?) nőket látok nap mint nap lekopott körömlakkal a körmükön…a dezodorról nem is beszélek – már tudom, kit kell kedvesen előre engedni, hogy a liftet használja csak egyedül…)

      Visszatérve az ételekhez: a műanyaghoz szokott párom kínkeservvel szoktatom rá az otthon főzött vasárnapi kosztra. Neki az anyja se tud főzni (88 éves), de erről már írtam.

      1. Nekem a kornyezetemben (kollegak, szomszedok -akiknek valamennyire belelatok az eletebe) mindenki foz, persze ez leginkabb gyors pasta-t jelent hetkoznap. Neha melegitett szosszal, de azert sokan csinalnak egyszeru szoszokat. A ferfi kollegammal amig egy szobaban ultunk, szinte minden este megbeszeltuk, ki mit foz aznap. Na persze o a kivetel, leginkabb itt is a nok huzzak a haztartas igajat.
        Sutni nem szoktak, szinte semmit, meg a legegyszerubb dolgokat sem.
        Ettol fuggetlenul a rengeteg szemet vasarlasa megvan, erre semmikepp nem erzekenyek, mindent hatszazszor becsomagolva, felcimkezve, diszdobozban, megorulok tole.
        Viszont a szemelyi higieniat illetoen: korulottem mindenki apolt es nett. De koromlakkot gyakorlatilag senki sem hasznal (ilyen mintas mukormot meg messzirol sem latok magam korul, illetve a keleti nok sajatja, ha buszon latok ilyet, mindig kiderul, hogy nem olasz az illeto).

      2. Tisztelet a kivètelnek,de èn itt elo magyarokròl is szòltam….de,ha màr szòt ejtettèl a dezodorròl,vègre megtalàltam a legszuperebbet!!!! Csinàlok is neki egy reklàmot http://www.kattaszappan.com ,masszor a leànyzò ès maga keveri az a szappanokt,krèmeket,dezodorokat.’En is szoktam csinàlni,nem ordongos dolog,foleg a dezodor,ha kell arecept szòljatok. A legmeglepobb viszont a citromlè volt,a mùlt nyarat ezzel hùztam ki.A ràdiòban hallottam ,hogy a dèl-amerikai n”ok csak ezt hasznàljàk: a tiszta hònaljat bedorzsolik citromlèvel.Nem izzadàs gàtlò,de izzadsàgszag az nincs.

      3. Kiprobalom majd, es megnezem a linket is. En a dm-ben talaltam legutobb egy uj deo markat, sante a neve, karos anyagoktol mentes es hatekony! Tobbet kiprobaltam, de a legtobb nem hatekony. Engem az is zavar, ha nem gatolja legalabb egy kicsit az izzadast. Amikor eloszor durva allergiat produkaltam az alus deokra, junius kozepen Gorogorszagba kellett mennem egy konferenciara. Nagyon ciki, mikor szepen feloltozve, kiskosztumben izzadsagfoltos vagy… persze emberi dolog, megis apolatlannak hatsz…

  3. Ok, itt is van egy-egy családvezér asszony, egy nővér, vagy feleség, aki összetartja a famíliát, amikor a szülők már nem élnek, és ő főz sátoros ünnepeken. Tuti, hogy ő jó háziasszony, ezt a többiek ki is használják szépen 🙂

    1. Hat ez az, ez a nemfozes lehet egyben lazadas is az egyebkent elegge egyenlotlen otthoni munkamegosztas ellen…

  4. De jóóóóó! :-))) vadspenót.. olíva… irigykedem ám. Ja saját szappan, saját krém, saját szőlőzsír, saját öblítő, saját sampon (bár ez nehéz téma, mert nem habzik… áááááá) stb. 🙂 én is itt tartok. Öblítőt már évek óta nem veszek! Ecetes víz és bele néhány csepp jó minőségű illóolaj 🙂 tökéletes.
    A DM-ből csak a pirosítót veszem (azt még nem tudok készíteni!), de hamarosan, aztán jön a saját parfüm… most cseréltem a körömlakkot japán manikűr készletre… 🙂 elsőre nem lett olyan szép, mint a manikűrösnél, de nem adom fel…
    Nekem egy viszonylag nehéz téma a “kenyér” … mióta elköltöztem a jól bevállt pék közeléből ez a legnehezebb 😦 persze a dagasztó edény már megvan… 🙂

      1. A sampon receptet átküldöm, de valószínű csak itthon fogsz tudni hozzá alapanyagokat venni (kell pár speciális anyag). Ja és szükséged lesz pár eszközre (precíziós mérleg, dagasztó (kézi mixer része), stb.).

  5. A kenyérnél, mint minden kelt tésztánál az a titok, hogy az élesztőt megfelelő hőmérsékletű folyadékban (tej, víz) kell keleszteni, egyébként az élesztő “megdöglik” és a tészta olyan kemény lesz, mint a kő. Tapasztalat… 🙂

      1. Figyu Angéla, nagyon egyszerű: ha az élesztőből (plusz cukros langyos tej, vagy víz és egy pici liszt) kovász lesz, azaz kicsit felhabosodik, akkor jó. Bele lehet tenni a többi lisztbe és összelehet keverni a többi összevalóval, lehet dagasztani. Utána keleszteni – én lefedve (egy konyharuha elég) beteszem a hideg sütőbe, mert nekem már “kapott huzatot” a tészta, azaz nem jött fel, és azt is lehet kidobni… A jól megkelt tészta olyan, mint egy kellemes bokszzsák. Ruganyos. Jó kísérletezést!

Szólj hozzá!

