Ügyintézés

Állampolgár – 6

LEADTAM A KÉRVÉNYT! 🙂

Hat hónap várakozás, papírok többszöri kikérése, egy csomó pénz (500+ euró) rááldozása után 5 perc volt, míg bevették a doksikat.

Közben a következőket tudtam meg:

– évente kb. 100 000 kérelem érkezik Rómába egész Oo-ból, amit összesen 30 ember dolgoz fel

– kb. másfél év lesz, mire küldenek egy levelet a kérelem befogadásáról

– kb. 4 év lesz, mire eldöntik, hogy megadják-e az állampolgárságot

– az elmúlt 8 hónapban Firenze megyében megkétszereződött a kérelmek száma, ezen maga az ügyintéző is csodálkozik. Firenzében ketten foglalkoznak a kérelmek befogadásával, és – ahogy én is tapasztaltam – 6-7 hónapra előre adnak időpontot. Most van két gyakornokuk, akit ráállítottak erre, ezzel meghírdettek 500 plusz időpontot (appuntamento) novemberre, ami 2 nap (!) alatt betelt.

–  ő úgy látja, hogy az uniós állampolgárok közül szinte csak arománok kérik az állampolgárságot, a többieknek nem olyan fontos, akkor sem, ha évek óta itt élnek.

Teljesen értelmes volt a nő, amin nagyon csodálkoztam, mert eddig bármilyen állami, polgármesteri alkalmazottal beszéltem ügyintézés céljából, mindig az volt az érzésem, hogy ezeket azt alkalmazottakat erősen kontraszelektálják.

Ennyi. Várhatok most újabb hosszú hónapokat.

Reklámok

37 thoughts on “Állampolgár – 6”

  1. Gabi, azt nem mondta el az ügyintéző, hogy mit dolgoznak fel?
    Újra ellenőrzik a hivatalosan lefordított Magyarország által hivatalosan kiadott papírokat – amelyek minden lehetséges ellenőrzésen?
    Vagy ellenőrzik, hogy minden igazolásod eredeti-e? Rajta vannak-e a megfelelő pecsétek, aláírások?
    Vagy egyszerűen csak megnézik, hogy valóban minden igazolásod bele került-e a dossziédba? (És kiküldenek egy forma levelet a befogadásról?)
    Tényleg érdekelne :-).

    1. Ezt külön nem mondta – én meg nem kérdeztem rá, de nekem az jött le, hogy ennyi időbe telik, míg innen lejut Rómába a kérelem és ott valaki egyáltalán kézbe fogja venni (regisztrálni, hogy létezik a kérelem a római prefektúrán).
      Helyes volt a nő egyébként és nagyn kritikus Oo-gal szemben 🙂

  2. Csak mert amikor írtad a 100 ezer beadvány esik 30 ügyintézőre évente, nem voltam rest gyorsan számolni, és nekem 9.1 beadvány jött ki naponta – hogy időben végezzenek.
    Persze nem tudom, mi az ügymenet, mennyi idő a feldolgozás, vagy bele kell számolni, hogy a főnök az ellenőrzést ellenőrzi (mínusz egy fő), hányan vannak beteg szabadságon, stb. 😉

    1. En is ki akartam szamolni -egy srofra jar az agyunk 🙂 tudjuk viszont, mi az atlag olasx ugyintezo munkavegzesi sebessege… 🙂

  3. 🙂 Ahogy a TV-ben láttam: munkába becsekkolás, majd az épület fénysebességgel való elhagyása, hogy az adott illető egy bárban, valamilyen boltban, vagy piacon tűnjön fel ismét…. És a traccsolással töltött időt még nem számoltuk :-). Persze minez szigorúan a hivatalos munkaidőn belül, általában állandó munkaszerződéssel, beteg és fizetett szabadsággal, elbocsátási pénzzel stb.
    Na, de ugye ezeket a munkahelyeket csak örökölni lehet :-).

  4. Sziasztok! En mar a 9ik evemet taposom itt Firenzeben es az utobbi idok magyar politika zurzavaros tortenesei kapcsan elgondolkoztam az olasz allampolgarsag igenylesen.. Elolvastam egy csomo dolgot amiket osszeszedtetetek (tok jo volt olvasni,jo sok mindent leirtatok),meg a miniszterium infojat..
    Szoval amennyiben elinditom,a legjobb maris idopontot kerni? A Prefettura-n kell,jol ertettem?
    Hazasodni meg nem akarodzik,de,ha idokozben megis hazasodnank,az meggyorsithatja a dolgot szerintetetek?

    Az apoloi munkaval kapcsolatban kiegeszitenem,hogy maganinezmenyekbe menjenek a munkat keresok(oneletrajzot kell beadni es igazoltan IPASVI tagnak lenni),mert allami korhazba csak concorsoval lehet bekerulni rendes szerzodesre.
    (nekem nem kellett vizsgat tennem sem szakmait, sem az IPASVInal-en 2005ben jottem ki)

    Koszi a valaszt a fentiekre!

    1. Szia, üdv a blogon!
      Igen, legelső lépés, hogy kérj időpontot, a prefektúrán. Mivel 6-7 hónapra előre adnak időpontot, utána ráérsz dokumentumokat beszerezni.
      Jó tanács: érdemes otthon (MO) intézni a doksikat es nem a római követségen keresztül, mert ez utóbbi méregdrága és rettenet lassú.
      Házasság: ha házasként kéred az állampolgárságot, akkor minimum két éve már házasnak kell lenned. Tehát a te esetedben ez időveszteség lenne.
      Üdv!

      1. Aaa,köszi köszi köszi!!!
        Én is otthon gondoltam intézni.
        Egyébkent tök jó a blogod,jó sok dolgot leírtál már!
        Én ápoló vagyok,ha valaki ilyen területről érdeklődne,szívesen segítek én is.
        Üdv,Adél

  5. Igen, a házasságkötés után – ha házasságra kéred az állampolgárságot – akkor is 2 évet kell várni, ha egyébként már 1000 éve itt élsz.
    Szerintem ez a házasságosdi azoknak lehet jó, akik nem uniós polgárok és egyébként 10 év itt élést kellene igazolniuk, vagy talán ha valaki olasz állampolgárházastársa, de nem él Olaszországban – bár ennek jobban utána kellene járni…. :-).

    És a konzuli ügyintézés valóban HIHETELENÜL lassú (érdekelne, hogy miért???, vajon hol akad meg a gépezet – főleg, hogy az anyakönyvi kivonatom vittem magammal – talán itt is 100 000 kérelem van…)
    Én augusztus végén voltam megkérdi a dokumnetumokat (200 euró volt cakkom púder minden fordítással együtt, ez nem vágott földhöz), de még egy fia válasz nem érkezett…. Pedig megkérnek ám, hogy 4 borítékot és ajánlott blankettát címezz meg szépen…. 🙂

  6. Aki a prefetturan akar mostanaban idopontot kerni az allampolgarsagi igeny beadasahoz,az varjon,mert nincsenek uj idopontok szabadon.
    Azt az infot kaptam,hogy nezegessem a honlapot surun esetleg telefonalgassak,mert hamarosan (in breve) kirakjak az uj idopontokat. Es amikor lesznek,akkor a telefonalashoz kepest kb 1 honap mulvara adnak idopontot.

    1. Szia, melyik provincia-ban laksz? 🙂
      A firenzei prefetturán valóban nincsen időpont jövő szeptemberig. De ha valaki esetleg visszamondja a már foglalt időpontját, akkor az megjelenik online, ezért tanácsolják, hogy nézegesse az ember a honlapot. A gond az, hogy ebben az esetben azonnal befoglalsz a hirtelen felszabadult időpontra, akár 2-3 nappal későbbi időpontra is, és persze ezalatt az idő alatt nem tudod beszerezni a szükséges dokumentumokat. Ezért érdemes beszerezni otthon a két doksit (erkölcsi és születési anyakönyvi kivoonat)+ lefordíttatni ezeket, itt készenlétben tartani az olasz doksikat (attestazione di residenza permanente, adóbevallások, stb), és ha van szabad időpont, lecsapni rá.

      1. Szia! Firenzeben lakom,a firenzei prefetturara kell mennem.. Hetfon telefonaltunk es egy tok rendes ott dolgozo pasi mondta ezeket,hogy nem sokara tesznek ki uj idopontokat es,hogy legyek kesz a dokumentumokkal..

        Mindenem kesz van,egyedul az erkolcsi bizonyitvanyon totoztam,hogy csinaljam,mert itt kitoltom,hazakuldom Anyukamnak,o feladja aztan lefordittatja es azutan er vissza ki hozzam(ami 2-3 het max es megvan) de ugyebar az csak 3 honapig ervenyes.. es ki tudja mikor adnak es mikorra idopontot..
        Mondjuk van egy email cim,azt a pasi is mondta,hogy,barmi van,azon lehet informalodni,kerdezni..
        Vagy az erkolcsi bizonyitvany ervenyesseget nem veszik annyira szigoruan mondvan a varakozasi ido??
        Szerinted mindenkepp csinaltassam meg minel gyorsabban? Vegulis 3 honap alatt majdcsak lesz idopont..
        Koszi!

      2. Szia,az erkölcsit én is 3x csináltattam, de végül arra jutottam, hogy nem volt érdemes. Csináltasd meg egyszer, fordíttasd le, aztán azt vidd be, ha sikerül időpontot kapnod. Legfeljebb, ha tényleg nagyon régi lesz akkorra (sztem nekik kb. mindegy, hogy 3 vagy 5 hónapos), akkor majd hiánypótlásban beadsz egy újat. De addigra legalább már elindítottad a dolgot.
        Nekem egyébként a leadásnál azt mondták, hogy 1,5 év, mire regisztrálják a kérelmet (azaz nem elbíráják, hanem csak regisztrálják). Ehhez képest egy hétre rá megjött az értesítés, hogy regisztrálták. Ebben egyébként sztem az ügyintéző volt jó fej, mert úgy érzékeltem, hogy ennyi mozgástere van neki – ha valakiről úgy ítéli meg, hogy beilleszkedett stb, akkor a regisztrációt gyorsíthatja. Velem hosszasan beszélgetett, politizáltunk, a munkámról kérdezett. Majd egy hét múlva kiküldták a regisztrációt igazoló ügyszámot.
        A regisztrációtól ketyeg a 2 év, amit az elbírálásra hagy a törvény (amit nem szoktak betartani).

  7. Te jò èg…milyen macera lett ez is…hàt ha most kellene megcsinàlnom, màr biztos lemondtam volna ròla…szerencse hogy règebben nem volt ilyen gond pl idòpontot kapni..èn bementem, leadtam a papirokat, protokoll…aztan kb 2-3 èv elteltèvel (màr pontosan nem emlèkszem) jott az èrtesìtès, hogy mehetek az àllampolgàri eskut lerakni ..

    1. Az ugyintezo szerint csak ebben az evben is megsokszorozodott az allampolgarsagot kerok szama. Regen talan kevesebben voltak, és azok is leginkabb egy olasz felesegekent kertek, ami ugye “legitimebbnek” tunik a rendszernek, mint csak ugy sajat jogon, mert itt adozok…
      Egyebkent az allampolgarsagot “per concessione” adjak meg (mint egy ugyved ismeros volt kedves elmagyarazni), azaz “szives megengedesbol”, nem pedig mert “joga van” ra a kulfoldinek. A szemlelet, ugye…

  8. Erdekelne, hogy aki most kèri az olasz àllampolgàrsàgot annak le kell mondania a magyarròl? Annak idejèn nem kellett az orszagok kozti megàllapodàsoktòl fugg), de azt hallottam, hogy szàndèkukban volt ezen vàltoztatni…ugye az sem mindegy!

    1. Nem, az Eu-ban altalaban nem kell lemondani az eredeti allampolgarsagodrol. Kiveve Szlovakia, ahol valasztani kell…

  9. Szia!
    Ne haragudj,most èrtetlenkedem egyet,ha szabad.. 🙂
    épp az allampolgarsagi kerelemhez szedem ossze a dokumentaciot. A prefetturan mar jartam 1x,ott azt mondtak,h hitelesiteni kell a forditasokat,a BP-i olasz nagykovetsegen (szul anyak.kivon,erkolcsi) es az apostille hitelesites is kell..
    Nalad olvastam,h az apostille hitelesitest nem kertek,de tolem kerik azt is..
    huh..teljesen osszezavartak..
    ha valoban kell az apostille,akkor ujra kell csinaltatnom az anyakonyvi kivonatot is,azt kozbenso hitelesites utan adjak ra az apostille-t.. (nyilvan egy rakat penz es ido)
    azt irja a kulugymin honlapja,h a romai magyar nagykovetsegen is lehet apostille kerelmet beadni..de a kovetsegi dolgok nem gyoznek meg igazan,max rajuk irok es megkerdezem..

    Neked akkor a “sima” olasz konzulatusi forditasi hitelesitest elfogadtak?

    Koszi a valaszt
    Adèl

    1. Szia Adél,
      ne ess kétségbe, ez volt az a pont, amivel a legtöbbet szenvedtünk. Mindent (de tényleg MINDENT) elolvastunk a vonatkozó szabályozásból (törvények, nemzetközi egyezmények). Igazándiból van egy törvényi kitétel kitétele, amely egy nemzetközi egyezményre utal, amely kimondja, hogy NEM KELL apostille a magyar iratok hitelesítéséhez. Elég egy hiteles fordítás, amit vagy az OFFI végez (Mo), vagy itt helyi, tribunale-ba bejegyzett fordító (tehát elviszi a tribunale-ra és ott hitelesítteti). Minden más felesleges. Nem kell követség, konzulátus, semmi.
      Ha beviszed a hiteles fordítást, hang nélkül el fogják fogadni.
      Egyébként a legrosszabb esetben (ezt sosem zárhatjuk ki, mert törvény ide vagy oda, minden attól függ, hogy a helyi ügyintéző mit gondol, épp melyik törvényhelyet tekinti igazodási pontnak) hiánypótlást kérnek, amit be tudsz utána nyújtani, de addig is legalább már megnyitnak egy pratica-t.
      Üdv 🙂

  10. Sziasztok, nekem kérték az apostille-t. Ez Lombardia. És én a Milánói Magyar Főkonzulátus által kértem.

    Különben a listán, amit a legelső prefetturán tett látogatásomon kaptam, valóban nem szerepel, hogy kell az apotille, csak az, hogy a származási országtól kell beszerezni a születési anyakönyvi kivonatot és az erkölcsi bizonyítványt.
    Érdekes módon a fordításról nem is ír, azaz nem azt írja, hogy a születési anyakönyvi kivonat és az erkölcsi bizonyítványt és ezek hiteles olasz fordítását…..

    Valószínűleg azért kérik az apostille-t, mert jó olasz szokás szerint fogalmuk sincs a dolgok menetéről, illetve csak az EU-n kívüli országokkal kapcsolatban van tapasztalatuk.
    (Nálam már annak is nagyon örült a néni, amikor felfedezte, hogy Magyarország az EU tagja. Nem annak örült, hogy a tagja, hanem, hogy ő felfedezte ezt…)

    Szóval, kitartást!

    1. huhhh. Ez valoban tudatlansag, mert konkret torvenyhely mondja ki, hogy magyaroknak nem kell (mondjuk meg van tobb ellentmondo masik torvenyhely, de ez az ervenyes). De ha a neni azt sem tudja, merre van az orszag, miert varjuk el tole, hogy kulonsbeget tegyen koztunk es az afrikaiak kozott…
      De legalabb leadtad, gratula!
      🙂

  11. Sziasztok! Én is igazolhatom,h nem kell apostille,a múlt heti kétségbeesésem után.. :)) Szóval van egy táblázat,a prefettura-n dolgozóknak,ahol Mo-hoz írva van,h dokumentum elfogadási egyezmény van,azaz “esenzione”. De ehhez keresni kell kb 1percet az ő számítógépükben. De így van,és nem kell apostille. (Ami idő,pénz és vesződség).

    1. Sziasztok, én Veneto tartományban élek, itt nálunk nem kell személyesen bemenni a prefetturára, online le lehet tölteni a nyomtatványt, ki kell tölteni és fel kell adni postán a csatolmányokkal együtt. Kb 1-2 hét múlva kaptam is választ Rómából sorszámmal. Elképesztő, hogy ilyen különbségek vannak Olaszországon belül.

      1. Szia! Én is Venetóban élek, és szintén láttam az online lehetőséget. A fordítást hol intézted? És Magyarországon hogy/hol hitelesíttetted a papírokat? Köszi előre is…. Én még csak most fogok nekiállni a procedúrának, és szeretném, ha minden rendben lenne, nehogy aztán valami formai hiba miatt visszadobják és kezdhessek mindent előről. De pozitív, hogy neked simán ment minden!

  12. Sziasztok, figyelmetekbe ajanlom a kovetkezo forumot, ahol rengeteg hasznos tippet, otletet kaphattok, hogy hogyan lehet felgyorsitani azallampolgarsagi kerelmet abban az esetben, ha sajat jogon, azaz nem hazassag miatt szeretnetek megkapni. Erdemes olvasgatni, en magam is ez alapjan irtam surgeto levelet a miniszteriumba, amikor mar kozeledett a torvenyben megszabott 2 eves hatarido. Ne felejtsetek el, hogy ez a maximum! Jogotok van arra, hogy ennyi ido alatt elbiraljak a kerelmeteket, de ehhez rajta kell lenni az ugyon, magatol nem fog menni! Nekem a surgeto level utan 3 honap (!!!) alatt a 2. fazisbol az utolsoba lepett a kerelmem, es megkaptam az allampolgarsagot!
    http://www.tuttostranieri.org/forum/cittadinanza-italiana/i-passi-per-ottenere-la-cittadinanza-italiana-per-residenza/

  13. Sziasztok! Én éppen 2 hete kaptam meg az olasz állampolgárságot – úgy, hogy Hollandiában élünk. A magyarról nem kell lemondani – ezt otthon többször, több helyen is megkérdeztem. Én házasság révén kaptam, és külföldön a házasságkötést követő 3 év után lehet csak igényelni, és 2 évig tart a procedúra. Vagyis 5 év. Mindent a konzulátuson kell intézni.

    @olaszországbajöttem – szeretném felvenni veled a kapcsolatot (magyar programok érdekelnének Toszkánában) megtennéd, hogy írsz nekem egy e-mailt? Nagyon szépen köszönöm!

    1. Szia, igen, a magyar állampolgárságról törvényileg NEM LEHET lemondani. Az öt év nagyon jó eredmény, lehet, hogy a konzulátusok gyorsabban dolgoznak, mint a helyi adminisztráció?? 🙂 Írok mailt… Üdv

  14. Sziasztok! Tudtatok,hogy ujabban nincs elbeszèlgetès az àllampolg kèrelem jovàhagyàsàhoz..?!! Most irtak a prefettura-rol,hogy “non è più previsto il colloquio per il rilascio della cittadinanza italiana”..

      1. De volt! Utánanéztem 🙂
        08 novembre 2013 – Con la circolare 12220 del 05 aprile 2013, il Ministero dell’Interno ha stabilito che ai fini della concessione della cittadinanza per residenza (art. 9 della Legge 91/92), le Questure non devono più fare il colloquio allo straniero che ha presentato la domanda.

  15. sziasztok! A kerdesem az lenne, hogy gond-e hogy az erkolcsin nekem a magyar lakcimem szerepel? (11 eve elek Olaszorszagban, de sose mondtam le a magyar lakcimemet, lakcimkartyam is meg van). Termeszetesen a “certificato di residenza” Genovaban lett kiallitva…osszeferhetetlenseg miatt vissza fogjak dobni a kerelmet?
    Koszi a valaszt 🙂

  16. Sziasztok! én 2012 szeptemberben kèrtem az àllampolgàrsàgot ès most kaptam meg jùliusban (2015)
    De ha valaki hàzassàg miatt kèri, az megvan egy èven belul.

Szólj hozzá!

