Étel - ital

Ferrero

Tegnap meghalt a Ferrero birodalom tulajdonosa Michele Ferrero.
Olaszország leggazdagabb embere, az olasz gazdaság emblematikus alakja.

ferreroA céget 1946-ban alapította Pietro Ferrero (Michele nagyapja), de már előbb, 1942-ben elindult a kis édességgyártó üzem, amely mára az egész világon az egyik legjobban ismert édességipari brand-dé nőtte ki magát.
Az alapításkor éppen kakaóhiány volt (meg világháború), ezért a Torino-környéki részeken gyakori és olcsó mogyorót kezdte el használni a mester. Ebből dolgozta ki au igen olcsó giaduja nevű mogyórókrémes nugátot, amelyet sztaniolpapírba csomagolva stállított a boltokba, ahol kisebb-nagyobb darabokat szeltek le belőle. A vevők ezt a krémdarabokat aztán kenyérre kenték. Váratlan és hatalmas sikere lett, akkora, hogy egyszercsak már nem volt elég a kézműves módon előállítható mennyiség.
Így alapították meg a Ferrero céget 1946-ban, amely azóta is családi tulajdonban van.
A terméken kívüli nagy újítás volt az is, hogy a cég saját disztribúciós módszert dolgozott ki, a cégtől a viszonteladóhoz ment közvetlen a termék, nem bízták harmadik félre.

1950-ben már az első németországi gyártóüzemüket nyitják, ekkoriban a fő termék a Cremalba, majd később a Mon Chéri bonbon.

1957-től Michele Ferrero lesz a fő tulajdonos (több haláleset, és átszervezés után, de mindig szigorúan családban maradva).

Ferrero_Nutella1964-ben a mogyorókrém formát vált, sűrűbb lesz és más nevet kap: hivatalosan is megszületik a Nutella.
Innentől a terjeszkedés folyamatos, Hollandiában, Svájcban, Belgiumban, Dániában és az Egyesült Királyságban nyílnak üzemeik.

Elindítják a Kinder márkát is, többféle termékkel.
A cég talán egyik legismertebb bonbonját, a Ferrero Rocher d’Or-t 1983-ban dobják piacra, nagy sikerrel.

gigante buonoÉs megjelennek a tévében is: 1971 és 1976 között a Ferrero az egyik legnagyobb tévés hírdető, elsőként a televíziózás történetében.

A Gigante Buono rajzfilmek egész generációk emlékezetében élnek a mai napig.

1983-ban megalapítják a Ferrero alapítványt, amely a cég már nyugdíjas dolgozóit szeretné továbbra is a céghez kötni, szociális és kulturális tevékenységgel. Ez egy fontos vonása a családi tulajdonú cégnek, a kezdetektől megpróbált emberien, a “jó kapitalista” szellemében dolgozni a mindennapokban. Ez az, amit ma Corporate Social Reponsability-nek is hívhatnénk, az a szemlélet, hogy a munkások teszik a gyárat, ezért az ő jólétükre figyelni kell. Ez annak ellenére megmaradt, hogy ma már valóban egy multiról van szó.
A cég a kezdetektől szigorúan családi tulajdonban maradt, sosem vitték a tőzsdére.

Érdekesség, hogy az USA-ban nem árulhatják a kinder tojást, mivel a helyi hatóságok tiltják az ehető részeken belül található műanyag játékok árusítását.

Továbbá vannak olyan termékek, amelyek csak Olaszországon kívül találhatók, pl. a Ferrero Küschen (amit én is mindig Németországban szerzek be).
Az utóbbi időben sokan támadják a Nutellat, mert sok pálmaolajat tartalmaz, ami nem egészséges. A már nagyon édes, túl kommersz Nutella helyett valóban sokkal jobbak a kézműves mogyorókrémek, persze jóval drágábban, és nem sok helyen lehet hozzájutni.

Visszatérve a Ferrero-hoz, most jön majd az utódlás kérdése, meglátjuk, lesz-e változás a céges politikájukban. Addig is az biztos, hogy a cég az olasz ipar egyik legfontosabb pillére, sok elemző azért is nagyra értékeli, mert kézzelfogható termékeket gyárt a mai napig, nem ment el a spekulatív meggazdagodás (befektetések) irányába. A siker főbb jegyei a családi tulajdon, tőzsde kerülése, és a dolgozók iránt érzett felelősége.

Advertisements

Szólj hozzá!

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s