Országjárás

Assisi

Assisi0

Assisi-t érdemes összekötni Perugia meglátogatásával, mert onnan csak 26 km-re található. Egy kisebb dombon található, így már messziról látszik a város. Híres zarándokhely, Szent Ferenc és Szent Klára városa, de Assisi története sokkal régebbre nyúlik vissza.

Az etruszk Perugia idejében itt az umbrok laktak (innen van Umbria régió neve), és a két nép jó kapcsolatokat tartott fent (főleg kereskedelmi kapcsolatokat). Aztán a rómaiak i.e. 295-ben ide is kiterjesztették a hatalmukat, és Asisium néven elkezdték építeni a várost.

A római birodalom összeomlása után barbárok dúlták fel a várost, majd a bizánciak foglalták el. Utána érkeztek a longobárdok, és Barbarossa Frigyes. Hatalmát a népi felkelések törték meg, és önigazgató lett a város (epoca comunale). Ebben az időszakban született Ferenc – Francesco, a későbbi szent.

Assisi_1

Szent Ferenc személyét és alakját történészek és vallástudósok hada kutatja, rengeteg tanulmányt írtak már róla és koráról.

Francesco olyan időszakban született és élt, a 12. század legvégén – 13. század elején, amikorra az egyház már teljesen eltávolodott a néptől, egyre gazdagodott, egyre több pénzt kért a szolgáltatásaiért, és egyre kevésbé maradt kapcsolatban a hívőkkel. (Zefirelli Napfivér, Holdnővér filmjében nagy kontraszt ahogy a szegény Ferenc bevonul az arannyal és minden földi jóval díszített elhízott papokkal teli pápai udvarba).

Egy ideje már egyre másra születtek a különféle szekták (pl. a katharok), amelyek ennek a  meggazdagodott egyháznak az ellenpontjaként a szegénységet, tisztaságot hirdették. Ilyen mozgalomnak indult Francesco tanítása is, és nem sokon múlott, hogy az Egyház nem szektaként bélyegezte meg. Valószínűleg érzékelték, hogy becsatornázva az egyház berkeibe, igen nagy hasznot hajthat nekik, visszahozhatja az elidegenedett hívőket, és felmutathatja, milyen az, amikor az eredeti tanításokhoz hűen éli meg az ember a kereszténységét. A Ferences rend azóta is az egyik legfontosabb szerzetesrend a katolikus Egyházban, és harmadrendje is jelentős a hívek között.

Francesco 1226-ban halt meg, rá alig két évre szentté is avatták. Kultuszára alapozva Assisi-ben egyre másra épültek a templomok, és miután itt temették el, a hely zarándokhely lett. A város központi látványossága a Basilica San Francesco, amely két részből áll, az alsó és a felső templomból.

assisi2

-_Assisi_-_0001

Jelentős művészek díszítették a templomot, Maestro di San Francesco, Cimabue Maestro di Oltremontano etc. A templom valóban lenyűgöző, még úgy is, hogy nem sok olyan időszak van az évben, amikor ne lenne teljesen tele zarándokokkal, turistákkal, és nyugodtan meg lehetne nézni.

A bazilikán kívül maga a város is nagyon szép, két fő utca szeli át, leágazó kis utcácskákkal, amelyek a dombról le- és felfutnak. Sok más templomot is találunk szerte a városban, lévén ez mindig is a kereszténység kitüntetett helye volt. A Bazilika után talán Szent Klára templomát érdemes még megemlíteni.

20150927_155201

20150927_160131

De nemcsak a templomok szépek, vannak itt ókori maradványok is, sőt, van egy kis múzeum, ami a föld alatti maradványokból, és a szinte teljesen ép Minerva templomából (ami ma katolikus templom) rekonstruálja, milyen volt a város a Római birodalom idejében.

20150927_142414

A városnak ma kb. 29 000 lakosa van, gyakorlatilag mindenki a zarándokbizniszből él. Az épületek nagy részében szállás, étterem, bár, szuvenírüzlet működik.

És nem szégyenlősek: egy helyi jellegzetességnek számító almás, fenyőmagos tortaszeletet kértem elvitelre, és “kissé” meglepődtem, hogy 5,80 eurót kértek érte.

20150927_145511

Érkezéshez információ: a városba nem lehet autóval behajtani, de sok a parkoló, ahol le lehet tenni au autót. Ha az ember nem egész napra tervezi a látogatást, érdemes ide délután érkezni (mondjuk Perugia meglátogatása után), mert addigra szabadulnak fel heylek a parkolókban.

Reklámok

2 thoughts on “Assisi”

  1. Nem vagyok vallásos, de különleges és érdekes ember lehetett Ferenc. Érdekes, hogy írtad, szektavezérként kezdte. Ezt nem is tudtam róla. Úgy emlékszem a pápától kért engedélyt, hogy működhessenek a társaival. Lehet ebben különbözött a többiektől, akik ilyet nem tettek, mármint nem kértek magukra egyházi jóváhagyást. És még így is, mint írod, sokkal rosszabb végük is lehetett volna.
    Egyértelmű, hogy Klárával szerelmesek voltak egymásba, de a vallást és a szüzességet választották mégis.
    Nekem fura, hogy ezt tették. Meg az is, hogy Ferenc istenítette a szegénységet. Persze ha azt nézem amit írtál az akkori egyházi állapotokról, érthető.
    Ma már egy egészen más kort élünk, más szokásokkal, értékrenddel, de azért milyen érdekes, hogy vannak régi mintázatok ma is.
    Elnézem itthon a ferences rendet. Mióta a jobboldali politika erősen előretört itthon, szemmel láthatóan gazdagodnak egyre. Luxus kivitelű “Pió kávéházunk” lett, nemzeti dohánybolt, egyre vastagabb és nagyobb aranyozott gyertyatartók, meg keresztek, ez csak ami úgy a felületes szemlélőnek is feltünik, a múltkor be kellett mennem egy kollégám temetése miatt hozzájuk.
    Ha mindezt összevetem azzal amit a vallásos barátnőm mond, hogy a szószékről folyamatosan a szegénységre, szerénységre intik a családokat, akik szegények alig jönnek ki a havi jövedelemből, hát…nem tudom. Plusz még le is cseszik őket mindenért keményen, a nőket másodrendűnek tartják és lenézik, nem tehetnek föl kérdéseket, megalázzák őket, stb. Valami nincs most sem rendben abban az egyházban és szegény Ferenc lehet forog a sírjában odalent.

    1. Szia, a szektavezért javítanám, a ferences mozgalom nem volt szekta, de nagyon közel állt ahhoz, hogy az egyház annak nyilvánítsa. Igen, Ferenc tevékenységét nem a mai szemünkkel kell nézni, hanem (amennyire lehet) a középkori ember szemével. A középkori viszonyrendszerben értékelve. A középkori ember nem tudott olvasni, az információs csatornái igen korlátozottoak voltak. A legfontosabb csatorna az egyház volt, annak klépviselői, akik elmondták, hogy mi a világ és hogyan kell benne élni. Amikor ezek az egyházi személyek elkezdtek gazdagodni (emberi jellemző, hogy a saját boldogulásukat teszik előtérbe), majd az egyházi szolgáltatásokkal üzletelni (ami aztán részben a reformációhoz is vezetett később), akkor az egyszeri ember érezhette úgy, hogy valami nem stimmel, és nincs összhang aközött, amit neki prédikálnak és amit megélnek a papok, szerzetesek.
      És erre válasz lehet az eredethez (tisztaság, szegénység) való visszatérés. Nyilván ezen felül Francesco meg karizmatikus egyén is lehetett, mert erről meggyőzni a többieket, és nemcsak a várost, hanem jóval nagyobb mértékben, az már megint más teljesítmény.
      Amit ma látunk, a mai szemünkkel az egy nagyon más helyzetben van: ma az információhoz nemcsak, hogy hozzáférsz, hanem bővelkedhetsz benne. Rajtad múlik, hogy hogyan sikerül összeolvasni és értelmezni. Elfogadhatónak (sőt kívánatosnak) tartjuk, hogy az ember (és véleménye) fejlődjön, változzon, javuljon (?). Ha nem tetszenek a ferencesek, vagy más, simán továbbész és megkeresed a neked megfelelő irányzatot. Szabadság és felelősség.

Szólj hozzá!

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s