Infrastruktúra, Mindennapok

A pugliai vonattragédiáról

Gondolom, mindenki hallott a tegnapi tragikus vonatbalesetről (magyarul itt olvashattok róla, az olasz sajtóban meg gyakorlatilag bárhol).

frecciarossa 02

Érdekes dolgok derülnek ki a vidéki vonatok technikai hátteréről: egy sínpár van ezen az egyébként elég forgalmas útvonalon (napi 200 vonat), ami azért is elképesztő, mert évek óta megvan a pénz a második sínpárra. Csak valamiért megint csúszott a közbeszerzés kiírása. Ki tudja, melyik politikus, milyen politikai érdek szórakozik most ezzel, a tény, hogy a sokéve megduplázni kívánt sín még mindig csak egy.

Ami ettől még durvább, hogy ezen a sínen nincsen automatizált rendszer arra, hogy figyelje, mikor honnan megy vonat rajta. Ahogy elmagyarázták a tévében, ez a szakasz 3 részre van osztva, és minden egyes szakaszváltásnál (praktikusan a megállóban) a forgalomirányítók telefonon jelzik a másik megállóban ülőnek, hogy az ő irányukból éppen jön-e, megy-e vonat. Értjük ugye, TELEFONON…

És most kapaszkodjunk,  a vonatokon volt biztonsági rendszer, ami azért nem működött, mert a sínek túl régiek és nem “kommunikálnak a vonatokkal”. Olyan, mintha lenne abs az autóban, de az nem lenne összeköttetésben a kerekekkel.

Az olasz sínhálózat 98%-án van biztonsági rendszer, azaz szenzorok, amelyek jelzik, ha az adott sínpár már foglalt. Ahogy az adott vonat halad előre, ezek a szenzorok jelzik, hogy a mögötte levő sínrészek szabadok (kvázi követési távolságot adnak az arra közlekedő vonatoknak). Ha egy vonat mégsem a tervek szerint halad előre, akkor beindul az automatikus blokk a vonalon, amely leállíttatja a többi szerelvényt. Ez a Corato és Andria közötti sínpár nyilván a 2%-ba tartozik, ahol nincsen biztonsági rendszer a síneken.

Puglia Olaszországban van, amely a világ  8. leggazdagabb országa, ahol a jelenlegi gyorsvonatok 270 km/óra sebességgel mennek, és külön alagútrendszert fúrnak épp az Appeninekbe, hogy a most épülő gyorsvasútrendszer zavartalanul mehessen 300 km/h-nál is gyorsabban. (infó itt)

És egy nyomorult új sínpárat nem tudnak megépíteni azon a pugliai vonalon, ami egyébként a bari-i reptérre visz. De mindegy is hova visz, a naponta ingázóknak is épp úgy garantálni kellene a biztonságát, mint a turistáknak vagy bárki másnak.

No ho parole.

Info itt. 

Advertisements

3 thoughts on “A pugliai vonattragédiáról”

  1. Csak szolok, h az uj Gotthard alaguthoz valo bekotes is hianyzik meg, pedig ez a projekt sem most indult. Ellenben epp MAV-ozok, es nemcsak klima van, hanem a wifi is megy, ha nem is gyors 🙂

Szólj hozzá!

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s