Étel - ital, Mindennapok

Fúziós kelkáposzta

A múlt pénteken vettem egy fej kelkáposztát, és háromféle olaszosan magyaros, vagy magyarosan olaszos étel lett belőle.

Toszkánában egyébként fontos téli zöldség a cavolo nero, ami ez lenne:

Risultati immagini per cavolo nero

A hagyományos paraszti konyha számos fogásának alapanyaga. És amit cavolo nero-ból el lehet készíteni, azt kelkáposztából is – gondoltam én, még ha kicsit fúziós konyha jellege lesz is.

Első volt a csicseriborsós, kelkáposztás, kolbászos zuppa, azaz sűrű leves. 

Én az utóbbi időben nem használok konzerv zöldégeket, hüvelyeseket sem, ezért az előkészületek több időt igényelnek. De ha valaki gyorsabban szeretne elkészülni, akkor jöhet a konzerv vagy fagyasztott csicseriborsó is. Két nagy adagra szól a recept.

A száraz csicseriborsóból három marékot előző este beáztatok.

Másnap hagymát pirítok olajon, és amikor már üveges, egy-két gerezd apróra vágott fokhagymát, valamint szeletelt kolbászt adok hozzá. Most volt magyar füstölt kolbászom, de ha nem megy épp haza az ember, akkor jöhet a sima nyers toszkán kolbász. Ami így néz ki:

Risultati immagini per salsiccia

Ezt szoktam belemarcangolni a hagymás alapba és jól átforgatni, megpirítani.

Ehhez jön a csicseriborsó, felöntöm bőven vízzel, dobok hozzá 2-3 babérlevelet, és 4-5 felszeletelt mini paradicsomot. Ha épp nincs otthon friss paradicsom, akkor jöhet bele 2-3 evőkanál paradicsomszósz, esetleg sűrített paradicsom. Ezt én 2 órán át főzöm kislángon, amire a száraz csicseriborsó miatt van szükség. Ha előfőzött borsót vagy konzervet használsz, akkor elég egy félóra. Még nem sózom ebben a fázisban.

(Előfőzött hüvelyesek: ha otthon vagyok egy délután vagy este, akkor sokszor megfőzök egy nagyobb adagot a csicseriborsóból / babból / lencséből – ugyanúgy, mint leírtam, csak persze mindenből arányosan nagyobb adagot használok. Ezt több porcióban lefagyasztom, így ha levest, vagy csicseris / babos tésztát főzök, akkor csak reggel ki kell venni a mélyhűtőből a levesalapot.)

Tehát amikor a csicseri már puha, hozzáadok 4 db kockázott krumplit, és egy harmadfejnyi kelkáposztát apróra szeletelve. Sózom, borsozom.

30-40 percet kell még főzni legalább, de csak jót tesz neki, ha minél kisebb lángon minél tovább főzzük. És a főzés végén még erélyesen el szoktam nyomni egy pár csicseriborsót és krumplit benne, hogy sűrűbb legyen.

Olaszországban sosem hagynak rajta sok levet, és én is úgy szeretem, ha nem leveses, hanem inkább egytálételes a hangulata.

Risultati immagini per zuppa ceci verza patate Saját képem most  nincs, mert nem készültem bejegyzésre. Legközelebb pótolom, és lecserélem ezt a neten talált képet.

_________________________________

Kelkáposztás, bacon-ös tészta. 

A második harmad kelkáposzta így végezte 🙂

Hagymát dinsztelek itt is, majd hozzáadom az apró darabokra vágott füstölt (esetleg főtt) húsosszalonnát. Itt Toszkánában ezt használom, ilyet otthon is lehet kapni. Lényeg, hogy eleve vékonyra legyen szeletelve és még azt én elkockázom. Nem baj, ha összeragadnak, mert majd állandó kevergetés mellett a hagymával együtt szétesik apró darabokra.

Risultati immagini per pancetta danese esselunga

Ehhez adom az apróra szeletelt kelkáposztát és felöntöm egy kis fehérborral. Ha az elpárolgott, akkor még egy pohárka víz mehet bele, meg só és bors.

Lefedve addig főzöm, míg meg nem puhul. Kevés levet hagyjunk azért neki, mert amikor kifőzöm és leszűröm a tésztát, akkor ebbe forgatom majd bele, sőt, egy percig össze is szoktam főzni (nem több, a tészta miatt). Ilyen lesz:

Risultati immagini per pasta verza pancetta

Penne, farfalle, vagy bármilyen rövid tészta jó hozzá.

Ezt az alapreceptet lehet brokkolis tésztának is készíteni, vagy bármi más zöldséggel – ld. receptek  alább.

_________________

És végül, hogy a harmadik harmad kelkáposzta sorsa se maradjon rejtély, ebből bacon-ös, kelkáposztás pizzatésztatekercseket csináltam.

Ez az idei ősz kedvence, eredetileg padlizsánnal csináltam többször (isteni), majd pritaminpaprikával, most kelkáposztával.

Itt is sokszor elkészítem a zöldséget egy nappal előtte. Vagy-vagy készítem, nem keverek ennyi ízt, de leírom, hogy melyik zöldséget hogy szoktam csinálni.

Padlizsán: megpucolom, egészen kis kockákra vágom, és egy kis olajon, kevés vízzel (2-3 kanál) és két gerezd fohagymával lefedve megdinsztelem. A leve főjjön el, de ne száradjon ki. Ha megvan, a fokhagymát kidobom belőle.

Pritaminpaprikánál ugyanez, de ahhoz nem adok vizet és többet kell kevergetni, hogy ne égjen meg a héja.

A kelkáposztát szintén olajon, egészen kevés vízzel készítem, de ezt lecsepegtetem utána, hogy ne áztassa majd el a tésztát.

A kelttészta: két főre 20 dkg DURUMlisztet használok. Sokat kísérleteztem mindenféle lisztekkel, de végülis a nyerő a durumliszt, pizzának is, és minden egyéb sós kelt tésztának.

Ezt használom (vagy ha nem ezt, akkor is altamurai durumlisztet lehetőleg)  _ Magyarországon nem tudom, mi kapható, de kiindulásnak maradjunk a durumlisztnél mindenképp:

Risultati immagini per farina grano duro martimucci

2 dkg élesztőt kissé cukros melegvízben felfuttatok.

A lisztbe sót, borsot teszek és kb. két kanál olívaolajat. Az élesztő is mehet bele, majd összedolgozom. Legyen puha, de már ne ragadjon a kézhez. Pihentetni minimum egy órát kell, ha többet sikerül, még jobb.

Ha megkelt, akkor  begyújtom a sütőt 180 fokra (légkeverésessel, sima gázon lehet 200 is). Kinyújtom vékonyra  a tésztát (2 mm legfeljebb). Erre ráfektetek vékonyra szelt füstölt főtt bacon szeleteket. És jöhet rá a zöldség, szépen szétosztva.

Feltekerem (mint a beiglit), és szeletelem (mint a kakaóscsigát). A szeleteket lefektetem egy nagy tepsire, egymástól 1-2 cm-t hagyva. Így hagyom még kelni 10 percet (a melegedő sütő felett).

Kb. fél óra alatt sül meg. Legyen neki egy kis színe… Isteni finom, kívül ropogós, belül meg ott a puha zöldség. (Sajt nem kell bele, nem keverek annyi ízt.)

Salátával főételnek is elmegy, nálunk biztosan.

A padlizsános verzióról külön bejegyzés is van itt. 

________________________________

Egyéb zöldéges, tésztás ételek itt: zöldséges tészta és brokkolis tészta.

Reklámok

1 thought on “Fúziós kelkáposzta”

Szólj hozzá!

