Infrastruktúra

Leszakad

Risultati immagini per crolli cavalcavia

Risultati immagini per crolli cavalcavia

Ezek a képek nem valami harmadik világbeli országban készültek, hanem az elmúlt hónapokban Olaszországban. Sajnos a váratlan(?) útleszakadásoknak halálos áldozatai is vannak, és valószínűleg nem vagyok egyedül azzal, hogy azóta valahányszor egy felüljáró alatt haladok el, mindig eszembe jut, vajon kitart-e.

Minden esetben van persze vizsgálat, sokszor meg is találják az okokat, ami néhány szóban összefoglalható: a nem megfelelő karbantartás.

Ahogy már a pugliai vonattragédiánál is írtam, elképesztő, hogy a világ 8. leggazdagabb országában, ahol annyi mindenre van pénz, ilyen állapotban hagynak utakat, vonatokat. Úgy, hogy ezzel egyidejűleg szupergyors vonat visz Milánóból Nápolyba, és épül az észak-déli autópálya megduplázása is.

Mi az oka tehát annak, hogy ennyire egyenlőtlenül kapják a forrásokat a különböző infrastrukturális beruházások?

Illetve, kezdjük az elején: a forrásokkal. 2008 és 2014 között az infrastrukturális beruházások és karbantartások 30-32%-kal csökkentek. Ennek nyilvánvaló oka a válság: ha csökkennek az adóbevételek, akkor a “legegyszerűbb” ezekből a költségekből vágni. Ez az, ami talán kevésbé látványos. És amíg “csak” gödröket kell kerülgetnünk, addig egy kis anyázással megússzuk, de ha már felüljárók szakadnak le gyors egymásutánban, akkor azért nagyon át kellene ezt a beruházás-dolgot gondolni.

Ki használja ezeket a forrásokat?

Olaszországban eredetileg az ANAS (Azienda Nazionale Autonoma delle Strade) nevű cég volt felelős az utakért. A cég tulajdonosa a Gazdasági Minisztérium, technikai felügyelője az Infrastruktúra és Közlekedési Minisztérium. Egy 1997-es törvény értelmében (Legge Bassanini) ezt a feladatot is decentralizálták: az utak egy részének kezelése a régiók hatáskörébe került. Kb. 25 000 km út került így a régiókhoz, míg az ANAS-nál 21 000 km maradt. Ez a 2000-es évek elejétől módosult, több régió adott vissza útszakaszokat, illetve újak is épültek, így jelenleg 25 000 km-ért felelős az ANAS, ebből 1300 km autópálya.

Az ANAS házatáján sok probléma volt/van (ahogy minden állami cégnél) – sikkasztás, felügyelőbizottság feloszlatása, felügyelőbiztosok kinevezése, korrupció stb. Ez nyilván még a meglevő források ésszerű elosztását sem garantálja. Nem segít az sem, amikor a felelősséget a régiók és az ANAS egymásra tologatják (kinek kellett volna mit megállapítani és kitáblázni, ahogy egy tavaly októberi esetnél történt).

Míg az ANAS azért van, hogy az utakkal kapcsolatos tevékenységeket végezze, a régiók költségvetésében több fontos kérdés van. Minden régió saját hatáskörben dönt arról, hogy mire költ inkább. Pl. az egészségügyi költségekre, az utakra vagy esetleg az iskolákra? Nyilván mindegyikre kellene, és általában sosem elég a pénz mindenre.

És végül térjünk vissza az első kérdésre: a kiemelt beruházások (mint pl. a Variante di valico – a megduplázott autópálya) mindig külön figyelmet, lobbit és forrásokat kapnak. Ezekkel nyilván nem tud versenyezni egy helyi kis felüljáró, pedig ha leszakad, ott is pont emberek halnak meg.

 

 

Advertisements

Szólj hozzá!

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s