Ügyintézés, Mindennapok

Állampolgárság

Mivel az előbb egy kommentelő kérte, kicsit utánanéztem: 4 év olasz  lakhellyel rendelkezés után lehet olasz állampolgárságot kérni. Azért így írom, ilyen kacifántosan, mert nem elég, hogy itt tartózkodsz 4 éve, a hivatalos időszámítás onnan indul, hogy van lakhelyed (residenza). Mivel én érkezésem után szinte azonnal intézni kezdtem a dolgot, és még így is 8 hónap kellett hozzá, hogy hivatalos papírt adjanak róla (egy év ahhoz, hogy kézbe kapjak egy olasz személyit – limitált jogokkal, de pont úgy néz ki, mint a rendes olaszok személyije), ez egyáltalán nem triviális.

Mondjuk eddig valamiért azt hittem, 5 év kell hozzá, de így akkor már én is kérhetek, valóban. Amíg nem lehetett, nem is izgatott különösebben a dolog. Dolgozom, ami jár (az a kevés), az jár, ami nem jár, az akkor sem járna, ha lenne olasz állampolgárságom. De pl. nem kellene állandóan újabb és  újabb tb-kártyát kérnem, azért, mert contratto a progetto-val dolgozom, hanem az alapesetben járna. Ha olasz lennék (vagyis kettős állampolgár, I mean, nem szándékozom lemondani a magyar állampolgárságomról :)). Most nagyon nehéz belegondolnom, hogy ismét bele kell ugranom a totálisan inkompetens, bugyuta és bürokrata nénikkel való alkudozásba arról, hogy elég jó vagyok-e olasznak. De ezzel együtt, sosem lehet tudni alapon, asszem veszek majd egy nagy levegőt, és nekiállok. Valamikor a közeljövőben.

Pl. ha házasodni akarnék, akkor egyszerűbb lenne az ügyintézés, mivel két olaszról van szó. De nem akarok házasodni. És most nem tenném hozzá, hogy jobb lenne Mo-n házasodni, mert ott nem kell 3 év separazione a válás előtt (meg sehol a világon, talán csak az iszlám országokban, de ott elég, ha a férj háromszor kimondja, hogy válni akar), valamint a gyerek jogait jobban figyelembe veszik magyar anya esetében a magyar hatóságok, mint az olaszok. Ezt most csak azoknak mondom, akik efelé tendálnak, hogy gondolják meg jól, ha olasszal házasodnak, mi várható egy válás esetén (esélye 50% körül, statisztikailag, csak hogy biztassalak titeket). Esetleg nem butaság Mo-n esküdni, mielőtt még olasz állampolgár leszel.

Na de mondom, sem házasodni nem akarok, sem gyerekünk nincsen, tehát ez nem probléma jelen esetben.

De: ugye az olaszoknak IMU-t kell fizetni (ingatlanadó). Ha olasz lennék, akkor a budapesti lakásom után is adózhatnék. Egy darabig abban a hitben voltam, hogy itt élő külföldiként nem kell. De természetesen tévedtem. Elméletileg az itt letelepedett külföldieknek is kellene adót fizetniük más országban lévő tulajdonuk után. Ami jogos, mert sok gazdag olasznak éppen külfödi ingatlanban áll a sok pénze, amit az olasz állam persze nem lát. De, felháborodom rendesen, hogy nem elég, hogy én itt rohadt sok albérletet kifizetek, még adózzak is az első lakásom után?

Utánanéztem ennek is.  Igen, kellene. De mivel az olasz állam e pillanatban nem tud arról hatékony információt adni, hogy mennyit ér egy lakás mondjuk Kisinyovban, vagy Burundiban (ráadasul évente up to date infoval kellene erről rendelkeznie, mert ez alapján fizetik az IMU-t), ezért leginkább mindenki szemérmesen elhallgatja ezt a dolgot.

Amíg nem kérdezik, én sem fogom mondani, még olaszként sem. Aztán majd meglátjuk.

Ti, akik már felvettétek az olasz állampolgárságot, meséljetek, mi miatt jó, hogy van, és miért esetleg nem? És mennyire volt macerás az ügyintézés?

italiano

80 című bejegyzés “Állampolgárság” gondolatot, hozzászólást tartalmaz

  1. En annak idejèn kèt dolog miatt vettem fel, az egyik, h rèszt vehessek concorso pubblico-n (persze eddig nem adodott), a màsik, mivel sportoltam ès màr eleve sok kulfoldi volt az egyesuletnèl, olaszkènt konnyebben kerulhettem be a csapatba. Ma, ha jol tudom, ha olasz àllampolgàrsàgot kèr az ember akkor automatikusan le kell mondani a magyarròl. Szerencsère akkor ez mèg nem igy volt, igy èn megtarthattam mind a kettòt.

    1. En ugy tudom, hogy most is lehetsz kettos allampolgar.
      Ha nem, akkor en inkabb maradok, ami vagyok 🙂

      1. Nem, nem kell lemondanod rola, magyarkent. Lehetsz kettos allampolgar, tovabbra is.
        Se viene riconosciuta o dichiarata la cittadinanza italiana, si perde la cittadinanza del Paese di residenza?
        La Legge n.91/1992 consente il possesso della doppia cittadinanza, salvo che in caso di naturalizzazione, nel qual caso si deve presentare una rinuncia alla cittadinanza originaria. Allo stesso modo non si può possedere la doppia cittadinanza se si è cittadini di uno dei Paesi firmatari della Convenzione di Strasburgo del 1963, cioè Austria, Belgio, Danimarca, Germania, Lussemburgo, Norvegia e Svezia. Inoltre, l’Accordo di cittadinanza italo – argentino del 1971 prevede che il cittadino italiano per nascita possa acquisire la cittadinanza argentina senza perdere quella italiana, rispetto alla quale però restano sospesi tutti i diritti connessi (i diritti pubblici e privati, la protezione diplomatica, il rilascio di passaporti, i diritti politici, civili, sociali e del lavoro), che vengono regolati dalle leggi argentine. Tali diritti vengono ripristinati se si trasferisce la cittadinanza in Italia: in questo caso restano sospesi i diritti argentini. Come si vede, è una disciplina in origine piuttosto penalizzante: ma un successivo accordo tra l’Italia e l’Argentina l’ha in parte modificata, concedendo la possibilità di presentare al consolato una dichiarazione di revoca della decisione di avvalersi dell’Accordo. In ogni caso, l’Argentina fa parte di quegli Stati che, in caso di acquisto di altra cittadinanza, sospendono l’esercizio di alcuni diritti, in questo caso di quelli politici. Per questo motivo, è meglio informarsi bene sulle leggi del proprio Paese che regolano la doppia cittadinanza: in alcune casi, è possibile che si debba essere costretti a scegliere fra le due cittadinanze.

  2. Na, egy izgalmas tema…
    Szerintem is lehetsz kettos allampolgar. Mivel a magyar jog tamogatja – azaz itthin nem kell lemondanod a magyarrol, sot most szorgalmazzak is a magyar allampolgarsag fel – vagy visszavetelet – Oo-ban pedig ugy tudom, megengedett. A parom volt felesege is megtartotta a feherorosz allampolgarsagat, epp ugy, mint az idehozott fia.
    A hazassagot, akar ha otthon kotod is egy olasszal, itt is be kell jelenteni,es akkor tok mindegy, mert a separazione-t vegig kell csinalni. Lasd ukran vendegunket, aki Ukrajnaban hazasodott, de mivel itt elnek, es bejelentettek a hazassagot (mert azert jar vele jog is, nem csak macera), most valnanak, de kell az igazolt, hivataos 3 eves kuloneles.

    Nem ertem, miert volt 8 honap, amig a resindenza elitezodott. Nekem 2 nap volt. Igaz, nincs semmilzen olasz igazolvanyom, de a magyart is elfogadtak – EU-s… Pedig nalunk fontos, hogy igazolni tudjam magam, mert nem olasz allampolgar nem arulhat dohany termeket – de mint alkalmazott sem! Tulajdonkeppen hozza sem nyulhat… Ez alol kivetel, ha eu-s allampogar vagy. (Ugye ez neheziti a bar eladasat, mert kinai nem lehet a vevo, csak ha mar allampolgar).

    Egyebkent mi hazasodnank – erosen anyagi es jogi meggondolasbol – es en szeretnem az allampolgarsagot is… mindkettot. (Ki tudja…)

    Nagyon varom a hozzaszolasokat, a velemenyeket pro es kontra. 🙂

    1. Lessy, ha megvan a residenzád, azzal igényelheted az olasz személyi igazolványt! (Erről amúgy engem sem tájékoztattak a comune-n, én kérdeztem rá, mert tudtam, hogy jár.) 3 igazolványképet kell vinni, és 5,42€-t fizetni, ott helyben kiállítják (az adataid benne vannak a számítógépes rendszerben). Legalábbis nekem így volt.

      1. erre nem emlekszem, hogy nekem mondtak-e kulon, vagy a parom tudta. Mindenesetre igen, kerhetsz egy szemelyit, amire ra van irva, hogy nem utazhatsz vele kulfoldre. De egyebekben ugy nez ki, mint egy olasz igazolvany

      2. Sz, miert kellene az olasz szemelyi? Jar vele valami plusz, vagy kotelezo, csak elfelejtettek mondani, buntetni viszont buntethetnek…
        Egyebkent nekem van – nem lehetne, mert az EU-ban csak egy allando lakhelyed lehet…? – otthon is allando lakhelyem, mert egy auto miatt nem mondhatok le rola. (Az autot hitelre vettem, most nem tudom eladni, a bank nem engedi a kihozatalt, bla-bla-bla… es otthon kell adoznom utana, ott ahol alkom… bla-bla-bla…)
        Ha van olasz szemelyid a magyart megtarthatod?????
        Jaj, burokracia, te mindenhato!

      3. Ez nem rendes szemelyi, hanem csak olyan, amivel jelzik, hoyg residente vagy. Arra jo, hogy ha barhol kerik a cimedet, akkor azt odaadod, nem mindenfele papirokat stb.
        Igen, csak 1 allando lakhelyed lehet, de szerencsere senki sem ellenorzi a ket orszag kozott, egyelore. Nekem is van otthon ervenyes szemelyim.
        A kocsit kihozhatod, es hasznalhatod itt. Meg olcsobb is lenne, mint ha itt vennel egyet, mert otthon joval kevesebbe kerul a fenntartasa. Csak vizsgaztatni viszed haza, amikor kell. Errol volt mar itt egy beszelgetes a blogon, en is Mo-n akartam kocsit venni, mert sokkal ocsobb a biztositas, sulyado, csak otthon tobbe kerul a hasznalt auto, es mondjuk az 1000-es 10 eves kocsival nem szeretnek vizsgara hazajarni.
        Elmeletileg persze nem szabadna X honap utan magyar rendszammal kozlekedni, de ki tudja megmondani, mikor hoztad el otthonrol? Nincs hatarellenorzes, tegnap is lehetett. Nota bene, szted miert van annyi roman rendszamos auto errefele (Firenzeben legalabbis rengeteg)?

      4. Az auto tema sajna ennel bonyolultabb az en esetemben. Mindenkeppen el akartuk adni – epp a hitel miatt, mert minek fizetni, ha nem hasznalom, es itt 7 honapot a garazsban allt… De ugye most tobbet kellene fizetnem a banknak, mint az erteke, es lehetetlen eladni. A bank pedig nem engedi kihozni. De ez tenyleg hosszu.
        Egyebkent arra keszulunk, hogy a parom otthon is szerez lakcimet, es ott veszunk autot, mert tenyleg sokkal olcsobb. Es tenyleg nem ellenorzi senki…. Ha a magyar lakcimet mutatod fel itt, akkor ki erdeklodik es mirol? (Nem a mi otletunk, a san miniato-i olasz hasznaltruha boltosoknak is van magyar cimuk, es magyar rendszamos kisteherautojuk – itt. Es mindketten olaszok.

      5. Elmeletileg ez lenne az europai kozos piac ertelme (aruk, szemelyek es szolgaltatasok szabad mozgasa). Ami talan lenyomna az arakat is (vagyis kiegyenlitene a ber es arkulonbsegeket). Csak egyelore meg nem mukodik.

      6. Lessy, Gabi megválaszolta a kérdésed:) Igen, természetesen megtarthatod a magyar személyit, nekem is megvan, sőt kérték is a comune-n az olasz személyi kiállításakor (ezt elfelejtettem írni előbb, h a 3 igazolványkép és az 5,42€ mellett a magyar személyid/útleveled is vidd magaddal az igényléskor:)). És bár Gabi már leírta itt egy kommentben, de valóban fontos tudni, h külföldre utazáskor nem érvényes az olasz személyi (ez rá is van írva a hátuljára – non valida per l’espatrio), szóval mondjuk internetes repülőjegy-vásárláskor is a magyar személyi/útlevél adatait kell megadni / beszállókapunál ugyanezt felmutatni.

    2. Kozben irtam, hogy kettos allampolgarsag Mo viszonylataban van, szerencsere.
      Igen, ha valoban bejelented (hogy itt is ervenyes legyen) a Mo-n tartott eskuvot/ kotott hazassagot, akkor itt is ervenyes. Ez akkor jo, ha ugyis itt el az ember.
      De azert ha a magyar anyakonyvi kivonat is megvan alapbol (amit azert visszafele nem szoktak megszerezni, azaz ha itt eskudnek, otthon nem szoktak elfogadtatni, mert minek, ha ugyis OO-ban elnek), az azert jo, mert kezdemenyezheto a valas otthon is. Pl ha egy valofelben levo no hazakoltozik, akkor ott is eljarast indithat a magyar eskuvo alapjan, es abban az esetben a magyar jog szerint lehet eljarni.
      A gyerekelhelyezesi perekben azt hallottam, hogy az olasz allam eleg eroszakosan kepviseli az olasz szulo erdekeit (a francia is) (ami kulon vicces, leven, hogy a bevandorlok csaladjaban szuletett gyerekeknek meg meg annak ellenere is vonakodnak allampolgarsagot adni, hogy esetleg itt szulettek, itt nottek fel es nem is ismerik a szuleik hazajat), emiatt nem mindegy esetleg, hogy hol zajlik a valas (annal is inkabb, mert az esetek 99 %-ban a no keres kevesebbet, nincsen a neven ingatlan, stb stb, tehat eleve rosszabb anyagi helyzetbol indul). Persze ezek a katasztrofa-forgatokonyvek, es remelem, senki nem jut el eddig, de a tenyek, statisztikak azt mutatjak, hogy magas annak az eselye, hogy ez megis megtortenjen.

      1. Gabi, én ugy tudtam, hogy csak akkor tudod mo.-rol inditani a valast (azon kivul, amit irtal), ha az egyik fél, vagyis aki a valast inditja, legalabb 6 honapja mo.-on el (legalabb papiron).

  3. Gabi, szerintem azért emlékszel 5 évre, mert nekem is úgy rémlik, h amikor 2009-ben vagy 2010-ben néztem, valóban 5 év volt írva… lehet, h időközben lecsökkentették 1 évvel, vagy csak mindketten rosszul emlékszünk…?:)

      1. igen, nekem is otot mondtak. Szerintem azota valtozhatott valami.
        De: mire megadjak, az kb 3 ev. Ennyi van az elbiralasi idore es gyakran el is erik ezt a hatart.

      2. Akkor az 8 ev… hurra!
        Az exfelesegunk majdnem azonnal megkapta… pedig nem is volt eu-s eredetileg sem. Hazassaggal gyorsabban biralnak, vagy csak az en parom felelmetes? Hol biralnak?

      3. ja, meg hozzatennem, hogy a residenzanal sem mindegy am, hogy egy kis faluban, vagy pl.- Firenzeben kered. Itt olyan sorok allnak, hogy hetekre elore adnak idopontot arra, hogy bemenj egyaltalan a kervenyt beadni. Mi ketszer futottunk neki, mert elsore nem volt nalunk minden papir (ugye azzal el is ment harom honap. Aztan mire megadtak, az megint jo par honap volt.
        Irtam errol, folytatasos regenyt: https://olaszorszagbajottem.wordpress.com/2008/12/01/bejelentkezes-%E2%80%93-meg-mindig/
        https://olaszorszagbajottem.wordpress.com/2008/10/24/bejelentkezes-20/
        https://olaszorszagbajottem.wordpress.com/2008/10/14/hogyan-lehet-lakcimed-ha-nem-sajat-jogon-munkaszerzodessel/
        Es meg: nekem itt ennyi idobe telt:

        “Jelentem megkaptam az első olasz személyi igazolványomat!
        Ugyanolyan, mint az olaszoké, csak éppen jelzik, hogy az állampolgárságom magyar.
        Be kell ismerni, gyors eljárás volt: november 28-án kértem az állandó lakcímet (ami azért nem volt egyszerű dolog), január 13-án kijöttek a vigilik ellenőrizni, hogy itt lakom-e, és március 3-i keltezéssel már írták is a levelet, hogy átvehetem az igazolványomat.
        Hát, ez is megvan ” irtam ezt 2009. marcius 25-en.

      4. A vilgile – mert nekem csak egy jart 🙂 – a residenza megadasa utan jott… Ugy latszik en egy kisfaluban lakom… 🙂 Egyebkent ez Sondrio…. 🙂 De tenyleg kisfalu…. 🙂 Minden jo es rossz ertelmeben.

      5. En mar azt is nagyon ertekeltem, amikor atkoltoztunk Sesto Fiorentinoba (ami gyakorlatilag Firenze egy kerulete lehetne, de kozigazgatasilag masik varos), es ott bementunk reggel a hivatalba es aznap tudunk intezkedni. Marmint residenzat kerni. A vigilik itt is 3 honap utan jottek ki es csak utana jott a level, hogy ok, megadjak.

      6. Csak egy vicces emlek: akkor erkezett pont az anyukam, mikor a vigilik ellenoriztek. Megerkezunk az autoval a cancello ele, ket rendor ott tanakodik, kiszallok es… engem keresnek. Anyukam ebbol csak annyit ertett, hogy engem keresnek, azonnal megallt az uto benne…. 🙂 ezert is emlekszem ennyire a dologra 🙂

      7. Lehet, hogy nekem nem is kuldtek levelet, hanem idehoztak – vagy a parom ment erte…
        Itt a hivatal ket lepesre, es erre csak nalunk lehet marca da bollo-t venni… 🙂

    1. Gabi, még a residenza+olasz szig.-sztoridhoz akartam hozzáfűzni, h olvasva az elképesztő tömegről a firenzei comune-n, örülök, h én legalább ebben szerencsés voltam (bár a residenza megszerzése nekem sem volt könnyű menet, mint tudod:)), mert itt 1-2 km-rel odébb (Scandicciben) max. 4-5 ügyfél volt mindig az anagraféban, semmi sorakozás. Ja meg még az tűnt fel, h Neked csak azután adták meg a személyit, hogy kijöttek a vigili-k ellenőrizni. Nekem azt mondták a comune-n, h lehet, hogy ki se jönnek egyáltalán; mindenesetre a dolog nincs összefüggésben a residenza beiktatásával/személyi ig.-nyal. Így gyakorlatilag amint átfutott a residenzám rendszerbe iktatása (1,5-2 hét), bementem és meg is csinálták a személyit. Furcsák ezek a különbségek…!:/

      1. Oh, hat tudod, az az altalanos velemenyem, hogy az olasz kozigazgatasnak minosege, mint olyan, nincsen. Minden attol fugg, hogy kihez kerulsz egy adott ugy elintezesekor. Mivel nalam ott kezdtek, hogy Mo EU-tag-e, es hogy nem ismertek a sajat allamuknak a szerzodesi formait (ezt irtam le reszletesen), nagyon nehezitett volt a palya. Sajnos semmi nem garantalja, hogy maskor mashol nem ez lesz. Vakveletlen. Szemelyes lelkiismeretesseg kerdese a dolog, nem a szakerteleme, mert az itt nem kell ahhoz, hogy a kozigazgatasban dolgozz.

      2. A személyes tapasztalataim alapján egyet kell értenem veled:/ Sajnos tényleg jóformán a szerencsén függ, h kihez kerülsz… A “Mo. EU-tagállam-e” ill. a “tartózkodási engedélyt legyen szíves” nálam is gyakran előfordult különböző szerveknél, a comune-n talán csak azért nem, mert ott már rutinosan azzal kezdtük, h “magyar vagyok, _Comunità Europea_”. Egyébként én 2-3 évig úgy voltam itt számontartva, mint bolgár állampolgár. Ez akkor derült ki számomra, amikor beregisztráltam a munkaügyi központba, és az ügyintéző előkereste az adataimat a nyilvántartásból és megkérdezte: “ön Magyarországon született bolgár állampolgár?” Megdöbbenésemre odafordította a monitort, és látom: “Cittadinanza: BULGARA”. Annak idején valamelyik albérletem tulajdonosa bement ugye a questurába az irataim másolataival regisztrálni… akkor írhattak el vmit, az ügyintézőnek valószínűleg édesmindegy lehetett, hogy Bulgaria vagy Ungheria. Ennyit kb. az olasz közigazgatásról.

      3. Ungheria – Bulgaria… egykutya… hihi.
        Ez tenyleg igy van… annyira, hogy a parom is sokaig mondta – amikor nem figyelt rendesen – Ungheria helyett, hogy Bulgaria. Ilyenkor az arcomon latta, hogy valami nem jo.
        Ez valami olasz specialitas…. vagy mi…. 🙂

    1. a nagyobb fiam olasz ùtlevelèbe ìrtàk: nato a Budapest(BUL) vagyis Bulgaria-ès nem voltak hajlandòk kijavìtani(!!!!) amìg le nem jàrt…olasz fèrjem is bement balhèzni, de hiàba (Varese-èszak-olaszo.!!)–hiàba -foldrajz 1.gimiben fèl(!)tantàrgy, megosztva a tortènelemmel…utàna NEM TANULNAK FOLDRAJZOT!

  4. Tudtommal a magyar állampolgárságról nem lehet lemondani (úgy a rendszerváltás óta). A svájciról sem, de ott azt csinálják, hogy adnak neked egy igazolást arról, hogy lemondási nyilatkozatot tettél (azt viszont elhallgatják, hogy ennek nincs következménye :-)). Nem tudom, hogy szükség esetén a magyarok adnak-e igazolást :-).
    Válás: Az nem attól függ, hol házasodtál, hanem attól, hol élsz. Hiába kötsz házasságot Mo-on, ha kint élsz, ott kell válóperezned (vagy hazaköltözni). És van rosszabb: Máltán még csak nemrég volt népszavazás arról, lehessen-e egyáltalán válni.

    1. Igen, de sztem sok valofelben levo magyar non (olasz ferjjel) segitene, ha hazakoltozne es ott valhatna….

  5. Valaki tenyleg irja meg nekem, hogy kell-e, van-e ertelme az olasz(os) szemelyi igazolvanynak…. Kerem szepen….
    Ha kulfoldre nem mehetsz vele, de a magyarral igen, akkor minek?

    1. csak arra hasznalom, hogy ha valamiert kell igazolni magam (igazoltatnak, ktarba beiratkozom, bankkartyas fizeteshez kerik stb) akkor azt adom oda, es nem egy papirt. Elmeletileg ugye a helyi valasztasokon is szavazhatnank, sztem ahhoz is kell.

    2. kelleni nem kell. en 7. eve intezek mindent magyar szemelyivel, cegalapitastol kezdve, egeszsegugy, jogsi… ha szeretned, vagy ugy talalod kenyelmesebbnek, kerd ki. a magyar szemelyi es minden EUs ugyanolyan elbiralas ala esik, mint az olasz.

    1. ott nem. Otthon lehet (Mo-n egy urlapon a polg.mesteri hiv-ban bejelenteni, hogy ideiglenesen kulfoldre koltozol). De sztem az emberek 99%-a nem foglalkozik vele.

      1. èn sem…de a NAVnàl OEPnèl ok vagyok….passzìv… 😀
        mindkèt fiam be van jelentve a magyar lakàsomba àllandòra..sose lehet tudni

      2. ez (hany residenziad van: egy – csak Oo-ban -, vagy ketto – Oo-ban is es Mo.-on is) majd akkor lesz erdekes, ha hazasodni akarsz Oo.-ban. ugyanis a magyar konzulatus csak akkor intezi a papirjaid, ha elintezed, hogy csak 1 residenziad legyen. irtam is a temarol mar en is: http://olaszvilag.wordpress.com/2011/08/24/ugyintezes-lakcim/
        de akit erdekel, irtam az anyakonyvi kivonatrol es az olasz allampolgarsagrol is. http://olaszvilag.wordpress.com/2011/07/28/ugyintezes-konzulatus/
        http://olaszvilag.wordpress.com/2011/09/19/ugyintezes-anyakonyvi-kivonat-2/
        http://olaszvilag.wordpress.com/2011/09/19/ugyintezes-anyakonyvi-kivonat-2/
        kb. ezeket irtam a fentebb felmerult temakrol. ha valakit erdekelne…

      3. es mi van, ha nem a konzulatuson intezkedsz eskuvo-ugyben? Azaz a magyar hatosagoktol bekered a nulla ostat, es annak alapjan itt hazasodsz? Ez egy lehetseges verzio. ES akkor a magyar irataid alapjan eskudsz. Ha viszont kettos allampolgar vagy mire eskuszol, akkor meg olaszkent ezzel nem foglalkoznak.
        Egyebkent nem tudja az EU kezelni ezt a kettosseget, mert pl. en is evente legalabb 2 honapot Mo-n toltok (remenyeim szerint lesz ez meg otbb is), a sajat lakasomban. Tehat nem akarok lemondnai arrol, hogy ott is otthon erezzem magam.
        De ha valaha megis le kell mondnai a magyar szemelyimrol (ezt addig nem leszek hajlando megtenni, amig nem leszek legalabbis kettos allampolgar), akkor is marad az utlevel, azzal elmeletileg mindent el lehet intezni.

      4. nem akarok hulyeseget mondani, de nekem ugy remlik, hogy a konzulatus kozremukodese az ugyintezesben a hazassagkoteshez elkerulhetetlen, amennyiben itt (Oo) kotsz hazassagot olasszal. ugy remlik, hogy valami miatt (amit a comune kert) a leendo ferjemmel el kellett menni milanoba es mindkettonknek ala kellett irni v.mi dokumentumot. szemelyesen. termeszetesen en akkor meg javaban CSAK magyar allampolgar voltam. a nulla ostat en is magamnak kertem ki mo.-rol, de nem ezen mulik a dolog.

        arra figyeljetek, ha valaki az allampolgarsagot hazassagra keri, akkor nehogy a folyamat kozben beadjatok a valopert, mert ugrik az allampolgarsag! ha 3 evet kell ra varni, akkor 3-at, ha 5-ot, akkor 5-ot. annk idejen eskuvo utan 6 honappal lehetett kerelmet beadni es en szinte napra pontosan 3 ev utan kaptam meg az ertesitest az eskuletetelrol. mielott letenned az eskut, nyilatkoznod kell, hogy nincs valoper folyamatban.

        ezt az egyik oldalrol masoltam ki. ez egy altalanos megfogalmazas. szerintem mindenkinek erdemes ellenoriznie az adott comune oldalat, ahol hazasodni szandekozik.
        “• Per il matrimonio con o tra cittadini stranieri: per sposare un cittadino membro dell’Unione europea è richiesto il nulla osta o certificato di capacità matrimoniale rilasciato, su richiesta, dal Consolato o dall’Ambasciata del proprio Paese d’origine; se poi tale certificato non dovesse contenere tutti i dati anagrafici o se il richiedente abbia cittadinanza austriaca o svizzera deve essere presentato insieme all’atto di nascita (con traduzione non anteriore ai 6 mesi),ai certificati di cittadinanza e residenza nonché al passaporto.”

        valasra vonatkozoan pedig nezzetek ra erre az oldalra: http://europa.eu/youreurope/citizens/family/couple/divorce-separation/index_it.htm

      5. Vagy a konzulatus pecsetje, vagy otthon a kulugyminiszterium pecsetje kell. Ugy tudom, ez a ketto egyenerteku.

    2. En konzulàtuson nem jelentettem be, de nekem màr jòtt papìr az apeh-tòl nèhàny ève, hogy mièrt nem fizetek otthon tb-t meg egyebeket stb ès hogy nyilatkozzak hogy melyik orszàgban kivànom fizetni. Pontosabban h ha nem nyilatkozom h olaszo-ban dolgozom akkor legyek szives magyaro-on fizetni. Ugyhogy engem màr tòròltek az àllando lakhelyembòl is…ugy hallottam h nemrèg elkezdtèk òsszevetni a kulfoldon tartozkodò de magyar àllandò lakhellyel (is) rendelkezòk adatait. Nembeszèlve az egèzsègugyi nyilvàntartàsròl: ott a tb.dolgom miatt màr bòven kulfoldinek szàmitok…csak a kedves règi orvosismeròsòk mentenek meg nèha ès kezelnek tovàbbra is solymàrinak!

      1. Igen, azt en is bejelentettem, a tb-nek, hogy itt elek es fizetem a tb-t. Mivel Orbanek hoztak egy torvenyt, hogy meg meg is buntethetnek, ha nem teszed meg. De ettol meg a apolg.mesteri hiv-ban nem tettem ezt meg. Majd ha egyszer osszevetik az adataikat, akkor rajonnek es szolnak.

      2. Ja, ahogy az olasz bürokrácia áll, majd pont meg tudják mondani, hogy nemcsak itt dolgozunk és adózunk, hanem itt is lakunk, Főleg, ha mint Magyarországon született bolgár állampolgárokat keresnek. 🙂
        Annyira örülnék, ha az állandó lakcímek összevetése lenne a legnagyobb feladat, amit rendbe kell tenni….

  6. Illetve pontosabban valami olyasmiròl volt szò, hogy nem èrtem el èves szinten azt a tb szintet amivel jàrt volna az ingyenes eu ellàtàs ès akkor kellett volna valamit fizetnem havonta pluszban a magyar hatosàgnak ahhoz h ingyen ellàssanak. Mi egyèbkènt olaszo-ban eskudtunk, be van jegyezve magyaroon is, ahogy a gyerekeink is itt szulettek de òk is kettòs àllampolgàrok. Viszont mi betartjuk az egy àllandò lakhelyes elòìràst..mondjuk nekem magyaro.on sincs sajàt ingatlanom sajna ugyhogy azt hiszem sem elònye, se hàtrànya nincs a dolgonak.

  7. hàt ez a ” nem kell 3 èvet vàrni Magyarorszàgon a vàlàsra” ez nekem nagyon fura, èn 89-ben mentem fèjhez, 98-ban jottem ki Olaszba,azota is itt èlek,a vàloper miatt tobbszor is haza kellett mennem,eloszor,mert nem volt meg a 3 èv kulonèlès…….tehàt nem lehet vàloper……..

    1. en meg nem valtam, de a csaladban kb 2-3 het alatt rendeztek. Igaz, magyarok voltak mind2-en es kozos megegyezessel valtak.
      Viszont neked ugy tunik, nem volt otthon residenzad, ezert nem lehetett talan gyorsabban intezni…

      1. igen, ez a lènyeg : a vàlàsnàl MINDKéT fèlnek magyar residenza-val kell rendelkezni, akkor lehet csak MOon intèzni!! akkor nagyon gyors a vàlàs,Aztàn vissza lehet csinàlni a residenza-kat ìzlès szerint 😀 (egy cikkben olvastam, hogy Franciaorszàgba mennek Olaszo.bòl mindketten bèrelni lakàst, residenza-t csinàlni, mert ott is sokkal gyorsabb a vàlàs, mint Olaszo.ban (persze ko:zo:s megegyezès kell!!! scontato..)

  8. Tènyleg, làtom, ti sokkal tàjèkozottabbak vagytok. En az utobbi idòben nem is nagyon foglalkoztam azzal h be vagyok-e jelentve mèg magyaro.on vagy sem. Mièrt elònyòs ha kèt àllandò lakcimem van? Bocs a buta kèrdèsèrt, de az egèszsègugyi ellàtàson kivul (ès remèlve, h nem kell vàlòpert inditanom sehol), mièrt èri meg? Nekem nincs lakàsom ès egyèb vagyonom Magyaro-on (sem), valaki tud erròl nyilatkozni? Eddig ugy gondoltam, h nincs jelentòsège, fontosabbnak tartom, h itt legyen meg minden lehetò jogosultsàgom. A magyar szemèlyim meg màr règen lejàrt, az akkor automatikusan azt jelenti h nem vagyok bejelentve?
    Kòszi

    1. mert nem ègetem fel a hidat magam mogott , ha hirtelen kène a gyerekekkel mennem…akkor problèmàs lenne ùgy intèzkedni, hogy ne kelljen a fèrjem alàìràsa pl (az egyik kiskorù)…de ez csak egy pèlda, egy szubjektìv ok…

    2. Nekem mondjuk az is fontos, hogy legyen otthon bankszlam (kolcsont fizetek otthonrol). Ami lakcim nelkul nem lehet, ha jol tudom. Es igen, nem egetek fel magam mogott mindent. Sosem lehet tudni. Es nem feltetlen a legrosszabb forgatokonyvre gondolok, lehet, hogy majd egyszer nyugdijaskent inkabb Bp-en elnenk (leven ott van lakas, itt nincs). Stb stb

      1. Bankszàmlàm van nekem is otthon, de eddig mèg sosem volt belòle problèmàm hogy èrvènyes szemèlyim viszont nincs…lehet h mègis regisztràlva maradt az àllandò lakhelyem èrvènyes szemèlyi nèlkul?? Mondjuk sosem jelentkeztem ki a lakhelyemròl…boh…asszem nincs màs, mint ràkèrdezni a kòzsèghàzànàl? Csak abbòl gondoltam hogy nem vagyok bejelentve, mert amiota lejàrt a szemèlyim, nem kapok èrtesìtèst a solymàri (règi) cìmemen a vàlasztàsi jogomròl, mìg koràbban (amig volt èrvènyes szemèlyim) mindig kuldtek.

      2. Hmm, nekem a bankban azt mondtak (nagyon mergesen es leszuros hangnemben), hogy ha a szemelyimmel valtozas van -lejar, masikat kapok, azonnal jelentenem kell, mert nem fognak hagyni ugyintezni…
        Namost hogy ez banktol fugg? vagy pl neked van szlad, de sosem szemelyesen intezed vele a dolgokat, hanem pl, internetbankon keresztul??

      3. Mondjuk az igaz, hogy nem sok mindent intèzek arròl a szàmlàròl. Szinte csak ès kizàròlag felveszek nèha-nèha (kb èvente jètszer) ròl nèmi kp-t, ès sajna ritka a befizetès is, amit viszont màs tesz meg helyettem..ugyhogy lehet, h èn màr tènyleg nem lehetnèk szlatulajdonos.

  9. Persze, az elòvigyàzatossàg nem àrt…de inkàbb olyan elònyre/hàtrànyra gondoltam ami napi szinten jelentkezhet (mint pl az egèzsègugyi ellàtàs). Ugy gondolom, hogy adott helyzetben àllandò lakhelyet bejelenteni magyar àllampolgàrkènt nem nagy problèma.

    1. most koltozott haza egy ozvegyen maradt baràtnom: 9 hò àllandò magyar residenza utàn fizetheti csak a TAJ-t…mèg akkor is, ha akarnà, nem lehet…na ezèrt se jelentkezek ki

  10. Sziasztok, nekem ez az egész olasz-magyar együttélés még nagyon új: ősszel ismertem meg a szerelmemet, aki épp most írja alá a “separazione”-t…vagyis most 3 évet kell várnom, h hozzámehessek??? Nincs vmi kiskapu, h gyorsabban elvehessen?? (esküvő: Itáliában szeretnénk tartani, olvastam, h ott nem szép a polgári, viszont nem vagyok hívő- nem jártam templomba, hittanra, semmire, ha templomban szeretnénk tartani, akkor visszamenőleg meg kell fizetni az egyházadót kint is? valamint nekem már volt itthon egy polgárim, a kedvesemnek pedig anno még egyházija, ő házasodhat másodszor is templomban?) Együttélés: ha 3 évig csak együtt élünk, érdemes ÉLETTÁRSI KAPCSOLATOT regisztráltatni? Van vmilyen előnye? (pl. a párom már idősebb, ha esetleg vmi történik vele -bár nagyon remélem, h minden rendben lesz…) Az olasz állampolgárságot is meg szeretném szerezni (tavasszal költözöm ki, és egyelőre nem fogok dolgozni), ehhez elég lesz fél év “residenzát” felmutatnom, v több kell, esetleg meg kell várnom az esküvőt (3 és fél év!!) …én szeretnék mindent magam mögött hagyni, (nincs M.o.-on semmilyen tulajdonom, semmim, ami miatt érdekes lenne a magyar állampolgárságom, és végleg eljövök M.o.-ról)…ezek szerint a SZEM.IG. quasi felesleges, az egészségügyi rendszer itt is, ott is rémes, vagyis ha van vmi bajod, úgyis magánorvoshoz mész és fizetsz….(egyébként jelenleg M.o.-on NEM JÁR ALANYI JOGON SEM NYUGDÍJ, SEM TB, a tb-t is adók módjára fizeted-köszönet érte Orbánéknak….)…állandó lakcím…hmmm…max. kötelezettségekkel jár, ha megtartom a magyart (pl. éves személyi adóbevallás)…esetleg ismeri valaki vmilyen előnyét? (NEM FOGOK ELVÁLNI, MAX. MEGÖZVEGYÜLNI, DE AKKOR IS MARADOK ITÁLIÁBAN!!!)…érdekelne a véleményetek az állampolgársággal kapcsolatban is, az én esetemben, pro- és kontra…várom szíves válaszaitokat, üdvözlettel: Maya

    1. ajajj, meg sokat kell tanulnod, keves az infod. Csak hamarjaban: ha a ferjednek volt egyhazi eskuvoje, akkor csak akkor lehet meg egy, ha az egyhaz is kimondja a valast, na az joval tobb, mint 3 ev, ha egyaltalan. Es: allampolgarsagot nem kerhetsz fel ev mulva, meg ha hazas lennel, akkor sem. De a ferjed a polgari eskuvojet is csak 3 ev separazione utan bonthatja fel. Es, attol mert otthon van lakcimed, nem kotelezo adobevallast kesziteni minden evben. Azt ajanlom, hogy olvass utana mindennek, mert sok infod hianyzik meg…

    2. Kedves Maya, nos, azt hiszem, én leszek contra. Nem fogsz szeretni azért, amit leírok, de nem baj. Én most megyek keresztül mindenen, talán nem árt, ha te is felkészülsz.
      Mindenek előtt azonban engedd meg, hogy gratuláljak az elszántságodhoz. A bátorságodat egy kamikáze megirigyelné.
      Persze nem tudom, mennyit voltál már Olaszországban és nem tudom, mit láttál, mit nem. Nem tudom, mennyire beszéled a nyelvet, hová fogsz költözni.
      Mindenesetre ha ősszel ismerkedtetek meg, akkor valami nagyon nyomós oknak kell lennie, hogy ilyen rövid idő után a szerelmedre mered magad bízni – nem tudom, milyen anyagi helyzetben él, de ha nincs saját pénzed, saját számlád, gyorsan elmérgesedhet a dolog, főleg ha Magyarországon ebben a tekintetben is független voltál. Én, mielőtt ideköltöztem egy évig járkáltam ki, kb. 10 alkalommal voltam itt – beleértve egy 3 hónapos próba együttélést -, és még így is értek, sőt állítom, majd 3 év folyamatos itteni élet után is érnek meglepetések. Sajnos nem mindig kifejezetten kellemesek. De erről olvashatsz az élettörténetemben.
      Kérdésem, hogy a kedvesed aláírja, vagy aláírta a különélési nyilatkozatot? És a felesége? És mit mond a bíró?
      Én hasonló helyzetben vagyok válásilag. A 3 évet nem lehet kikerülni, nincs kiskapu. Sőt ez már egy könnyített helyzet, alig néhány éve még 5 év volt a kötelező hivatalos különélés a válás megindításáig (álszent ország – így a végén már annyi nem hivatalos apa és anya van, hogy senki ki nem igazodik, melyik gyerek kihez tartozik… 3 év szerintem is hosszú idő, sok minden történhet – és most nem rád, rátok gondolok.).
      Nálunk ez a 3 én novemberben járt le, a válást február végén mondják ki (ez a bíróságtól függ, mikor van ideje az üggyel foglalkozni…) Aztán még van egy technikai átfutási idő, amikor végre elkezdhetjük előkészíteni a mi házasságunkat…  Tehát a 3 év inkább négy. Mindez akkor, ha a feleség nem gördít akadályokat a dolog útjába.
      Tudtommal az olasz polgári törvények nem ismerik az élettársi viszonyt. Nem lehet “regisztráltatni”. Főleg, amíg valaki házas – de ez Magyarországon is így van. Akinek van felesége, nem lehet hivatalosan élettársa is. (Ezt még Berlusconi is elismerte valamelyik este….)
      Tehát lehet együtt élni, de ez semmilyen hivatalos következményt nem von maga után. Azaz jogilag nem vagy védve. Amíg nem vagy hivatalosan feleség semmi nem illet meg. Pl.: ha esetleg beteg lesz a kedvesed és kórházba kerül, csak a családtagjai dönthetnek a gyógyítása felől (műtét, ápolás, stb. de esetleg azt is megakadályozhatják, hogy látogasd.) Családtag: feleség, gyerek, esetleg szülők. Sajnálom, ez van. (megkérdeztem a párom. Ő mondta.)
      Ha ne adja Isten valami rosszabb történik, azaz ha a házasságkötés előtt elhalálozik, téged semmi sem illet meg. Oo-ban a hivatalos feleség megkaphatja az elhunyt férj nyugdíjának egy részét – természetesen a volt feleség is bejelenthet igényt, és lehet, hogy osztoznotok kell (amennyiben már te is feleség vagy). Főleg, ha ő hosszabb ideig volt a felesége, esetleg gyerekek is vannak… na és, ha asszonytartást is kapott a válás után.
      Ha nem vagy törvényes feleség nem örökölhetsz – főleg ha gyerekek is vannak – maximum, ha van hiteles végrendelet a javadra. (Nekem van) De ezt természetesen a volt feleség és a gyerekek megtámadhatják.
      Jó tanács: valamit írjon a nevedre… ajándékozhat, azt nem tiltja a törvény. És az a tiéd.
      Amilyen gyorsan lehet jelentkezz be hozzá, legyen „residenza-d. Ez az együttélésre nincs hatással, de te hamarabb az áhított állampolgársághoz juthatsz. Mert ahogy Gabi – és mások is – írta, ez is idő.
      Templomi esküvő: szerintem felejtős. Ha a kedvesednek már volt egyházi esküvője azt nem lehet felbontani – tehát nincs válás… – csak érvényteleníteni. A kérelmet nagyon alapos indokkal a pápához kell benyújtani. Alapos indok: a házasságot nem hálták el, a házasság bizonyíthatóan kényszer alatt jött létre, ha nincs gyerek, és az egyik fél akar a másik nem… Láttam egy ilyen eljárást, majd 10 évig húzódott, végül érvénytelenítették a házasságot, de épp csak a dédszülőket nem hantolták ki tanúvallomást tenni. Komolyan.
      Arról, hogy hol jobb az egészségügyi ellátás én vitatkoznék veled…
      Otthon, ha kijelentkeztél az adóhivataltól és a betegbiztosítótól, valamint semmilyen jövedelmed nincs, nem kell adóbevallást csinálni. Én sem csinálok. Adózni csak egy országban kell és lehet.

      Sok szerencsét! És… halljunk rólad!

      Üdv: Lessy

      1. KOszi Lessy, nem volt energiam mindezt leirni, de orulok, hogy megtetted. Sajnos sok magyar no beleugrik ilyen helyzetekbe, es aztan mar keso godnolkozni. Remelem, Mayanak meg idoben szoltunk… 🙂

  11. Ne haragudjatok,de nagyon bekavarodtam.Hogy van ez? Itt èlek,olasz a fèrjem,itt van àllando lakcimem.Es van egy otthoni àllando lakcimem is meg szemèlyim.Ez most igy jo? egyik ismerosom àllitja hogy otthon nem lehet àllando lakcimem mert buntetik.Ez igaz?

    1. Hat azert ott talan nem tartunk.
      Azt nem hallottam meg, hogy buntetnek, de elmeletileg amint kikoltozol egy mas orszagba, azt azonnal le kellene otthon jelenteni.
      Amit viszont buntethetnek, az az, ha nem jelentetted be otthon, hogy itt fizeted a tb-t. En kesessel lejelentettem (ezzel ugymond kiiratkozom az otthoni tb rendszzerbol, es csak ujabb keresre tudok visszajelentkezni, ha ismet otthon lakom es fizetem a tb-t). es szerencsere nem buntettek meg. De aki nem Eu-s orszagban lakik, annak evekre visszamenoen kirohatjak abe nem fizetett tb-t – ez szerencsere nem a mi esetunk, de nem art tudni. En ugy tudom, hogy ha otthon nincsen lakhelyed,a kkor nem lehet bankszlad sem.

      1. a bankszàmla nem ìgy van, a baràtnom kiadja lakàsàt otthon (olasz a residenza, magyar nincs) ès arra a pesti bankszàmlàra kapja a lakbèrt

  12. En is “hallottam” ill olvastam vhol interneten hogy nemrèg kiadtak vmi rendeletet hogy buntetik azokat akiknek kulfoldon is meg magyo-on is van àllando lakhelye. De nem tudom hol olvastam pontosan.

    1. nem kevered a tb-kartyaval? Azt tenyleg buntetik, ha nem szolsz, h ogy mas orszagban is van….

  13. Nem. Biztos, hogy az àllando lakhelyròl hallottam. Azert tudom, mert màr akkor is felmerult bennem, h talàn nem àrtana utànanèznem h èn valòjàban be vagyok-e mèg jelentve solymàron vagy nem…a tb helyzetemet biztosra tudom, ott kijelentkeztem.

  14. Sziasztok, azután érdeklődnék, hogyha több mint 4 éve van hivatalosan álandó lakcímem Oo-ban és el szeretném indítani az állampolgárság igénylést, hogy fogjak hozzá? olvastam, hogy valakinek több év mire elbírálják, de mi van akkor ha közben változik a kinti lakcímem ill. ha egyáltalán megszűnik, pl.: más országba költözöm? köszönöm

    1. Ha valtozik, az nem gond. Ha masik orszagba koltozol, akkor megszakad a residenza-d es leall az allampolgarsagi kerelem elbiralasa.
      A tennivalokrol lasd a bejegyzesben megadott linkeket.

  15. sziasztok! valaki tud arrol irni esetleg, hogy mi a teendo ha Magyarorszagon levo lakasat valaki kiadja es hivatalosan is adozni szeretne utana, de kulfoldon elo / adozo es tartozkodasi hellyel rendelkezo magyar allampolgar ? hogyan kelle elkezdeni a bejelentest es es mika kovetkezo lepesek ? koszonom

    1. Mivel csak egy helyen kell adoznod, ha az Oo-ban van, akkor itt kell bevetelkent beirnod az adobevallasodba. Ehhez nem art egy konyvelo, mert nem kell a munkabeveteleiddel osszevonni a lakaskiadasbol szarmazot, hanem un. cedolare secca-val adozol (kevesebbet).
      Nem tudom viszont,hogy Mo-n kell-e kozolni az adohivatallal, vagy csak akkor, ha kerdezik (ellenoriznek).
      Ezt egy magyar konyvelo meg tudja neked mondani.
      De, ha m,ar itt tartunk, elmeletileg IVA-t is kell a kulfoldon levo lakasod utan fizetni, bar amikro utanaolvastam, azt lattam. hogy elmeletileg igy van, de mivel szinte lehetetlen innen egy olasznak megallapitani a lakasod valos arat (ami utan kiszamolnak az IVA-t), ez inkabb csak elmeleti kotelezettseg.

      1. Sziasztok!
        Tudna nekem valaki esetleg arról mesélni, hogy milyen dokumentumok kellenek az állampolgárság igényléséhez? Meg lehet ezeket kérni a követségen/konzulátuson keresztül? A jogalapom meg van rá, 4 éve vagyok házas, saját munkaviszonyom van állandó szerződéssel és erre adtak carta di soggiornót, tb kártyát, stb.
        Apropó meglepetések: szerintem sosem fejeződnek be, sem Magyarországon, sem Olaszországban, és fene tudja miért, de az esetek többségében nem kellemesek.

        Előre is köszönöm.
        Nóra

      2. Szia, ha a fooldalon nezed a cikkeket, akkor megtalalod a sorozatot, ami az allampolgarsag igenyleserol szolt. Hossszu es kimerito… 😉 melyik megyeben elsz?

  16. Szia Nóra, természetesen meg lehet kérni a dokumentumokat (cakkompuder fordításokkal egyebekkel együtt) a magyar szerveken keresztül. De erre telefonon időpontot kell kérni, és nem lesz rövid a határidő amíg a cuccok megérkeznek. Én augusztus 27-én voltam Milánóban, eddig ezekből a papírokból semmi sem érkezett meg. Más, pl. útlevél igen, tehát dolgoznak rajta, csak lassú. És biztos drágább, mint otthon. Én viszont nem nagyon megyek haza, így számomra ez a megoldás tűnt jobbnak.
    Olasz állampolgárral való házasságkötés után egy pár dolog könnyebb lesz Oo-ban. Pl. nem kell állandóan munkaszerződést, állandólakcímet lobogtatva esdekelni a tessera sanitaria-ért, és az állandó soggiorno-t is könnyebben megkapod. Ezt most kezdem megtapasztalni. 🙂

    Írhatnál a meglepetéseidről… engem érdekelnének, mire kell – még – felkészülnöm.
    Nekem tegnap volt egy horror délután-éjszakám a kórházban. De ez egy másik téma….

Szólj hozzá!