Ügyintézés

Szerezzünk olasz tb-kártyát

Most, hogy már másfél éve Firenzében lakom, és eddig szépen végigmentem a letelepedés lépcsőfokain, azt gondoltam, hogy nagy meglepetés nem érhet az előttem álló adminisztratív teendőknél. Annál is inkább, mert már van olasz személyi igazolványom (ld. eddigi bejegyzések), tehát valamilyen szinten elismerik, hogy itt élek. De nem! Az olasz bürokrácia minden pillanatban képes meglepni valamivel.

Történt, hogy végre elszántam magam a tb-kártya igénylésére, ami lévén, hogy másfél éve itt fizetem a tb-t, nem tűnt olyan nagy vakmerőségnek. Összeszedtem tehát az eddigi munkaszerződéseimet, a havi fizetéspapírokat, és persze az olasz személyi igazolványt, és bementem az illetékes ASL-ba. Nem voltak sokan, elég hamar sorra kerültem, így már sejtettem, hogy valami nincs rendjén… És bingó, az ügyintéző (ez az embertípus valahogy mindenhol egyforma, a mi pénzünkből tartódnak fenn, mégis valami hihetetlen megvetéssel néznek le ránk a képzelt – ámde nem létező – kompetenciájuk magaslataiból) két perc alatt rájött, hogy mindez nem elég, és nekem feltétlen be kell mutatni egy ún. “attestato di permanenza”-t is. Kicsit vitatkoztunk, hogy mi a túrónak még egy papír, amikor a személyi igénylésénél be kellett bizonyítanom minden elképzelhető jogcímet az ittlétemre. De hajthatatlan volt, szóba sem áll velünk, amíg nem viszünk attestato-t. Jó, ha nem megy, hát nem megy, gyerünk az ufficio anagrafico-ba, és közben dühöngünk (ahogy az már szokás), hogy mit tudnak ennél jobban igazolni, ha itt a fizetéspapír, amit nem kapnék, ha fizikailag nem itt lennék (ugyebár, vaslogika).

Jó, megérkezünk az anagrafe-ba, kérem a papírt, és némi magyarázatot. 14,72 euróért kiadnak egy lapot, ami ugyan nem attestato di permanenza – merthogy azt csak öt év itt-tartózkodás után adnak-, de valami olyasmi. Persze az ottani hivatalnoknak fogalma sincs semmiről, miért kell, kinek kell ilyen papírt kérni, mit érdekli, ő csak az tudja, hogy ha valaki ilyet kér, akkor kiadja az illetékbélyeg fejében. A papíron az áll, hogy én 2008. X napján kértem a felvételem az itteni anagrafe-ba, és bejelentkeztem az Y lakcímre. Dehát könyörgöm, ha nem kértem volna a felvételem akármikor, akkor nyilván sosem adtak volna személyit, de mondom, ilyenkor nem szabad logikusan gondolkozni, mert akkor menthetetlenül megőrülünk. Azért rákérdezek: úgy kaptam személyit, hogy bejelentkeztem, tehát akkor most mi van? Ők azt nem tudjak, de ezzel igazolják, hogy itt vagyok. Kicsit kötözködöm: de ha én most elviszem ezt a papírt és hazamegyek (Mo-ra), akkor ugyanott vagyok, mintha a személyimmel hazamennek (magyarul: nincs videó építve egyik papírba sem). És egyébkent meg mi a fenének törném magam, ha nem itt vagyok? Különben munka nélkül úgysem jár semmi (mármint nekem, mert másoknak igen – ezt is mindjárt megmagyarázom), tehát végképp felesleges ez az egész. Ám nincs menekvés, az ügyintéző nem tudja, de ha ezt kérték, akkor biztos kell.

Jó. Vissza a papírral az eredeti helyszínre, és újra próbálkozunk. Kifogok egy totál lelassult és (ki tudja miért) rossz szemüveget használó pasit (ezt ő többször megjegyzi, amikor semmit nem bír elolvasni), aki egy órát piszmog azzal, hogy most akkor mi legyen. Ismét felmerül a probléma, hogy nem határozatlan idejű a szerződésem, és a hivatalnokoknak még nem ért el az ingerküszöbéig, hogy a mai olasz munkaerőpiac már rég nem a határozatlan idejű munkaszerződésekre épül – kivéve persze az állami szférát, ahol elég egyszer bekerülni, onnan soha senkit nem fognak kivágni (sajnos). Végül arra jut, hogy a tb-kártya addig lesz érvényes, míg a leghosszabb szerződésem, tart (2010. jan. 15). Mondom ok, de mivel én nem szándékozom alkalmazottként dolgozni, ha pár hónapos szerződéseim lesznek (a különböző projektekre), mindannyiszor be kell jönnöm? Hat azt ő nem tudja, esetleg ha mar évekig tart ez a dolog, és bebizonyosodik, hogy tényleg rövid távú szerződésekkel ugyan, de dolgozom, akkor majd kitalálunk valamit. (Mellesleg megmutatom neki, hogy ezalatt a nem egész másfél év alatt volt 9 szerződésem a különböző munkákról, és összességében többet sikerült befizetni járulékként, mint egy átlagos keresetű alkalmazottnak, szóval ez most színtiszta szívatás. Vállat vonogat egyfolytában – biztos frusztráló lehet, hogy ő milyen keveset keres…). Mondom még: különben meg a mai olasz munkaerőpiac mar rég nem a határozatlan idejű munkaszerződésekkel működik, de itt érzem, hogy megrengett a világnézete, és megijedt, hogy absztrakt problémákat készülök vele megvitatni, tehát nem folytatom.

Na de van tehát tb-kártyám 2010. jan. 15-ig.

Ja, azt azért megtudtam, hogy ha feleségül megyek egy olaszhoz, akkor minden jár. Namost nem tudom, mi az üzlet abban, hogy egy nem dolgozó feleségnek minden jár (mert ugye nem mintha a férje ettől többet keresne és fizetne be járulékként, az esetleges gyerekekről nem is beszelve), de egy dolgozó, saját jogon itt tartózkodó eu-s állampolgárnak meg csak szívatás. Nem mellesleg azért a nők szerepének felfogása a jogrendjük szerint – hát tendál az arabokéhoz.

Azért emlìtettem egyébként az EU-t, mert mint kiderült (amúgy informálisan), az afrikaiakkal, meg a mindenféle messziről jött emberrel nem packáznak ennyit, mivel attól félnek, hogy betegségeket hordoznak, tehát jobb, ha megadják nekik a kártyát, aztán gyógyíttassak magukat.

No comment.

11 című bejegyzés “Szerezzünk olasz tb-kártyát” gondolatot, hozzászólást tartalmaz

  1. Szia!

    Hat, sajnos, aki abban tervez, hogy eskuvo utan szerzi meg a “residenza”-t vagy a “tessera sanitaria”-t, nagyot csalodhat.

    Kb. 1 honapja bementunk az anagrafe-ba (vagy ahogy Te irod, ufficio anagrafico-ba), hogy informaciokat kerjunk. Szoba kerult a residenza is, mivel volt egy ajanlat, a progetto-ra. Mikor a novel beszelgettunk, (mar nem tudom, hogyan kerult szoba) kozolte, hogy a 3 lehetosegbol a residenza igenylesere egy megszunt! S ez a hazassag!!!!! Ugyanis a tavalyi torvenycsomag, “pacchetto della sicurezza” alapjan, ha kulfoldi es olasz allampolgar akar osszehazasodni, mindaddig ezt nem tehetik meg, mig a kulfoldi allampolgar residenzaval nem rendelkezik. Mivel a parom ugyved, igy elkezdtunk utanaolvasni a dolognak. Sajnos, a nonek igaza van. A torveny szerint az extracommunitari-k (nem EU-s allampolgarok) ervenyes “permesso di soggiorno”-val kell hogy rendelkezzenek. Nem olvastam vegig, de azt hiszem, ebben is vannak megkotesek, de mivel engem ez nem erdekelt, atugrottam a dolgon. Nekunk, mint EU-s allampolgaroknak viszont a residenza meglete az elofeltetel. Egy ugyved ertekezeset is elolvastam errol, o alkotmanyellenesnek titulalta a torvenyt, s van is igazsagalapja. De hogy meg kerekebb legyen a tortenet, azert felhivtam a Magyar Nagykovetseget is, ok mit tudnak errol. Semmit. A no kedves volt, vissza is hivott, s azt mondta, megtalalta a torvenyt, de ahogy o ertelmezte, ez rank nem vonatkozik. Felajanlotta, hogy ha bemegyunk megint a hivatalba, adjunk egy telefonszamot, s majd o is egyeztet veluk, mert eddig (az elmult 1 evben) nem volt semmi gondja a magyaroknak ezzel kapcsolatban. Ilyenkor teszem fel a kerdest, most akkor ki tud es mit tud??? Ugyanis, ha a nagykovetsegre hallgatva megyek a dolgok utan, akkor is megbotlok az anagrafe-ban.Tegyuk fel, hogy ossze is tudunk hazasodni… Majd valamelyik buzgo hivatalnok rajon, hogy a torvennyel ellentetesen hazasodtunk ossze, akkor meg majd eljarast indit “annullamento”-ra?? Ti tudtok errol valamit?

    1. Hm, ebbol a szempontbol meg nem talalkoztam a problemaval. Mindenesetre akkor az a megoldas, hogy valahogyan nyitsz egy bankszamlat (amit elmeletileg nem lehetne lakcim nelkul, de nekunk ismeros bankban megcsinaltak). Arra letetbe kell helyezni azt a minimum osszeget, ami szerintuk a megelheteshez kell. Plusz egy biztositast kell kotni (egeszsegbiztositas), es ezekkel elmeletileg mar kerhetsz lakcimet. Vagy ismeros kot veled egy contratto a progetto-t (legalabb a minimum osszeg erejeig).
      Sajnos nem egyuttmukodoek a hatosagok (es sokszor ellentetesek az ilyen-olyan szabalyok), mindent nekunk kellett kihamozni a rendelkezesekbol. Az az altalanos tapasztalat, hogy ha eleg eroszakos az olasz fel (peldaul az en parom mindehol kihivatta a fonokot, es egyebkent is az a tipus, aki addig reklamal, mig el nem eri, amit szeretne – remelem, a te ugyved parod is ilyen :)), akkor elobb vagy utobb sikerul elintezni.
      Ezzel kapcsolatban meg eszembe jutott az is, hogy ha ti Mo-n hazasodtok ossze, akkor nem hiszem, hogy megakadalyozhatnak, hogy letelepedj a ferjed orszagaban, az valoban alkotmanyellenes lenne…

  2. Az a progetto-val nem lett volna semmi gond, mert olyan munkat talaltam volna, csak a munka “korulmenyei” miatt mondtam azt, hogy engem senki nem fog kihasznalni.

    Az anagrafe-ban azt mondta a no, ha megvan az a progetto szerzodes, arra kerheted a residenza-t, csak a szerzodes tartson min. 2 honapig.

    A torveny valoban azt irja elo, hogy minimum 5.081 eur-t kell keresni, s hogy ezt ellenorizhetik. A holgy azt is mondta, hogy erre az ellenorzesre nem kell szamitani, nincs ra kapacitas. 😀

    Igen, Mo-on is osszehazasodhatnank, ez is lenne a terv, de felbolygatta a kivancsisagomat ez az uj informacio. 🙂

    Azert nem jo nekunk ez a bankszamlas megoldas, mert jelen pillanatban nincs ra toke. Szoval, amig nincs munkaszerzodesem, addig 3 havonta hosszabbitgatjuk a turisztikai tartozkodasomat. S bizom benne, hogy vmi azert mar osszejon! 🙂 Umbriaban szerintem nagyon nehez. Sot, neztem tanfolyamokat is, de alig van roluk info… 😦

    1. Sajnos a munka korulmenyei altalaban nem valami jok (foleg a contratto a progetto, indeterminato-val dolgozoknak, mivel gyakorlatilag semmi joguk nincs – errol irtam mar tobbszor). Es minel kevesebb a munka egy regioban, annal inkabb ki van szolgaltatva az ember mindennek.
      Sajnos residenza nelkul nem tudod igenybevenni az ingyenes (Eu-s vagy mas finanszirozasu) kepzeseket (mar ha vannak feletek), ezert is nehez a dolog. Azert kitartas es remelem, hamar megoldodik a helyzeteted 🙂

  3. Sziasztok, egy kérdés, tehát ha nincs munkám kint, de lesz bejelentett lakcímem akkor mi a helyzet? egészségügyi szolgáltatást, hogy tudok igénybe venni? van egy bizonyos összeg amit be kell fizetni? erről tud vki?
    Köszi előre is a választ!

    1. igen, ha nincs munkad, akkor egy biztositast kell kotnod. Errol pontosabbat tudnak mondani a helyui ASL-nel (vagy a lakcimkerelem beadasanal az anagrafe hivatalban, ahol egyebkent mindenkepp fognak rola beszelni, mert anelkul nem adnak lakcimet, ha nincs jogosultsagod az ellatasra. Ajanlom az ugyintezes rovat legelso cikkeit- a legregebbieket, errol is irtam).

  4. Szia köszi a választ. :):) remélem a biztosítás megkötése nem tart vmi sokáig. 🙂 szerinted érdemes kiváltani az eu egészségügyi kártyát addig? igaz erre is csak kb. másfél hónapig lenne jogosultságom, mert nem fogok itthon fizetni semmit. vagy felesleges, mert a biztosítást könnyű megkötni? 🙂
    köszi előre is a választ!
    szia
    Gréti

    1. Szia, a biztositas nem fugg az Eu kartyatol :)) es csak addig hasznalhatod, amig otthon van befizetesed (munkahelyed, allaskeresesi tamogatas), kulonben utolag kifizettetik veled ak9oltsegeket…

  5. Szia!
    Esküszöm az mellett, hogy nagyon segítőek az írásaid annyira megnyugtatóak néha, hogy nem csak mi szenvedünk a párommal az olasz ügyintézéstől, ami annyira katasztrofálisan rossz, hogy a sírhatnék kerülget sokszor. Ez az első 3 hónap kb …. jóég.. 😀

    1. 🙂 kicsit jobb lesz, amint az alap dolgok elintezodnek!! Ez legalabb vigasztaljon titeket 🙂

Szólj hozzá!